Hur lång är preskriptionen av enkelt skuldebrev?

Lånade ut 225000 kr till min sambo i samband med att vi köpte en bostadsrätt i november 2008 Vi har skrivit ett "Enkelt skuldebrev" om detta och med en återbetalning i samband med en försäljning av lägenheten Hur gäller preskriptionstiden och måste vi skriva nytt skuldebrev och med vilken utlåningsdatum

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett enkelt skuldebrev preskriberas efter 10 år. Preskriptionen på skuldebrev regleras så att preskriptionen nollställs varje gång du skickar en påminnelse eller din sambo betalar av skulden. Har det t ex gått 9 år utan att du skickat en påminnelse eller din sambo har gjort en avbetalning av skulden kan du skicka en påminnelse och då förlängs preskriptionen med ytterligare 10 år.

Skickar du en påminnelse vart 9:de år kommer alltså skuldebrevet vara gällande ända tills din sambo betalar tillbaka skulden. Det finns därför ingen anledning att skriva ett nytt skuldebrev.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare