Hur lång är handläggningstid för ansökan om medborgarskap?

Hejsan

Hur länge ska man vänta för att få svensk medborgarskap om man har 90 dagsböter som är 1 och 2 år sedan. Ansökt om medborgarskap 2020-01-18.

Med vänlig hälsningar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Jag förstår att du undrar över handläggningstider vid migrationsärenden, svaret på din fråga finns i förvaltningslagen.

Handläggningstiden

Enligt migrationsverkets hemsida har 75% fått beslut om svensk medborgarskap inom 25 månader. Detta innebär att behandlingstiden för medborgarskapet varierar och det kan ta längre tid om ärendet är komplicerat att handlägga. Det finns därför inte en specifik handläggningstid om man har böter. Att du har böter kan leda till en längre handläggningstid för det kräver mer tid för migrationsverket att utreda sådana fall.

Vad kan du göra för att snabba på handläggningstiden?

Ett sätt för att få migrationsverket att fatta beslut i ditt ärende är att ansöka om begäran om att avgöra ärendet. Du har möjlighet att begära att migrationsverket ska fatta beslut i ditt ärende när sex månader har passerat sedan du lämnade in din ansökan (12 § Förvaltningslagen).

Du kan också kontakta migrationsverket för att få information om statusen på ditt ärende och kontrollera att alla handlingar som efterfrågas finns med i din ansökan.

Hur kan du ansöka om begäran att avgöra ärendet?

Du ska ansöka skriftligen genom att fylla på en blankett. Du ska sedan skicka blanketten till migrationsverket genom post eller skanna in och maila till migrationsverket e-mailadress. Migrationsverket adress och e-mailadress finns i blanketten.

Du kan läsa mer om handläggningstiderna här

Du hittar ansökan om begäran att avgöra ärendet här

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lava SinoRådgivare