Hur lång är en uppsägningstid och får jag betalt under uppsägningstiden

Hej.

Jag har en fråga jag behöver lite klarhet i.

Jag fick en anställning som skulle börjat den 1/2 och jag fick kontrakt hemskickat påskrivet av chefen och vart informerad att ta med mig påskrivna kontrakt till kontoret första arbetsdagen. Jag vart även tillfrågad att ta med ett utdrag ut polisregistret.

Jag räcker över ett påskrivet kontrakt till chefen när vi möts på kontoret min första arbetsdag.

Någon timma senare förklarar jag att mitt polisutdrag inte kommit än men jag informerar chefen om att jag har en "prick" och att den försvinner om 18 månader. Jag förklarar varför jag har pricken och att det inte alls speglar vem jag är som person. Vill påpeka här att anställningen ej faller inom ramarna för de arbeten man måste lämna in polisutdrag ifrån. Alltså inte arbete på LSS boende eller med barn m.m. Denna anställning gäller ett kontorsarbete.

Chefen blir nervös och förklarar att hon aldrig stött på en anställd med "prick" i registret förut och behöver därför ringa sin chef för att se hur de ska sköta denna situation. Detta följs av att chefen sitter med sin chef och även ringer deras "säkerhetsavdelning" för att se vad det ska göra med denna nya information.

Ca 3 timmar senare ropar chefen in mig på sitt kontor och förklarar att jag tyvärr inte kan arbeta hos dem då de enligt sin policy inte får ha anställda som har en "prick" i sitt register.

Min fråga är då kring uppsägningstiden och ersättning? Enligt kontraktet gäller 1 månads uppsägningstid.

Tack för svar.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppsägningstid

Din uppsägningstid är beroende av om du har påbörjat en provanställning den 1:a februari eller om din provanställning har övergått i en tillsvidare anställning den 1:a februari. Har du påbörjat en provanställning har arbetsgivaren rätt till en prövotid om sex månader. Om arbetsgivaren inte avser att fortlöpa din anställning måste arbetsgivaren meddela dig minst två veckor innan anställningen upphör, se 6 § lagen om anställningsskydd. Har du efter en provanställning erbjudits en anställning med tillsvidare anställning gäller en uppsägning med minst en månads varsel om du har varit anställd mindre än två år, se 11 § LAS.

Under din uppsägningstid har du rätt till full lön och andra löneförmåner även om arbetsgivaren väljer att inte tilldela dig några arbetsuppgifter, se 12 § LAS.

Arbetstagarens upplysningsplikt

Din arbetsgivare har rätt att be dig om ett utdrag ur belastningsregistret. Du som arbetstagare har också en upplysningsplikt gällande omständigheter som kan ha betydelse för din anställning. Undanhåller en arbetstagare sådan information, kan det utgöra saklig grund för avsked.

I ditt fall har du varit tydlig med att du har en "prick" samt med anledningen till den. Du har också varit tydlig med att den inte relaterar till din anställning eller kan inverka på din arbetsuppgift.

Acceptabla uppsägningsskäl

Det finns ingen fastställd uppradning av skäl som kan ligga till grund för uppsägning i lagtext. Det är snarare en fråga om förhållandena mellan arbetsgivare och arbetstagare är acceptabla. En helhetsbedömning måste göras av arbetsgivarens intresse av att befria dig från din anställning och ditt behov av att bibehålla anställningen. Arbetsgivaren måste ange skälet till uppsägningen. För att uppsägningen ska vara giltig måste den var skriftligt meddelad, se 8 § LAS.

I ditt fall har din chef haft en överläggning med säkerhetsavdelningen på din arbetsplats. Sedan har de meddelat dig om att du inte kan vara kvar. Om ditt anställningsavtal omfattas av ett kollektivavtal, måste din arbetsgivare meddela din arbetstagarorganisation innan en uppsägning kan göras. Din arbetsgivare måste beakta möjligheterna till en omplacering innan en uppsägning kan ske.

Sammanfattning

Har du en fast anställning har du en månads uppsägningstid med full lön samt löneförmåner oavsett om du har tilldelats arbetsuppgifter eller ej. Av din fråga framkommer det inte om du önskar behålla din tjänst eller vad pricken innefattar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare