Hur kräva skadestånd?

Hej!

Jag har väntat länge i telefonkö och har gett upp efter en halvtimme. Min fråga är enkel… Var söker jag skadestånd eller hur ska jag stämma min tandläkare för ersättning? Jag tänker även polisanmäla honom för att han tog 31.000 och har struntat i att avsluta arbete med inplantat. Jag har gått utan tänder över ett halvt år och han påbörjade behandlingen den 23 september 2016. Jag har anmält honom redan i augusti !!! även till Privata tandläkare patient nämnden som går i slow motion.När jag ringer upp, då svarar kvinna vid telefonen att de har flera fall och inte bara mitt. Att hon ska försöka påskynda det…

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som patient hos tandvården kan man få ersättning för skador. Däremot stämmer du inte den enskilda tandläkaren. Om det inte går att komma överens med tandläkarmottagningen i fråga kan du få ersättning av tandläkarmottagningens försäkringsbolag. Alla tandvårdsmottagningar är enligt patientskadelagen skyldiga att ha en patientförsäkring. Försäkringen täcker bl a inkomstförluster, sjukvårdskostnader och fysiskt och psykiskt lidande. Du måste därför ta reda på vilket försäkringsbolag din vårdgivare har.

Om det inte går att ta reda på, eller om kliniken saknar försäkring, kan du vända dig till Patientförsäkringsföreningen (PFF). Har du själv en olycksförsäkring kan du ha möjlighet att få ekonomisk ersättning från ditt försäkringsbolag. Om du anser att du blivit felbehandlad kan du även vända dig till inspektionen för vård och omsorg (IVO). Inspektionen kan rikta kritik mot tandläkarmottagningen och ta beslut om ersättning för skador. Ytterligare information om hur du kan framföra klagomål och få ersättning hittar du här.

Simon WikströmRådgivare