Hur kommer min rätt till föräldrapenning påverkas av att jag fram till nyligen saknat SGI?

Hej

Jag påbörjade mitt nya arbete i november 2021, tillsvidareanställd. Innan jag började mitt arbete var jag arbetslös och hade SGI 0 då jag inte skyddade min SGI efter första barnet.

Nu undrar jag hur min SGI påverkas av detta då jag är gravid med vårt andra barn o har BF i juli? Tänkt att jag ska gå tidigare från arbete, redan i juni. Kommer arbeta heltid fram tills juni.

Personal på Försäkringskassan nämnde något att de även kan kolla på om 240 dagars villkoret är uppfyllt samt 6 månader tillbaka med SGI när de ska räkna ut din "nya" SGI.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?
Jag förstår det som att du i november 2021 börjat arbeta heltid och att du dessförinnan varit arbetslös utan SGI. Utifrån omständigheterna i din fråga tolkar jag det som att det är föräldrapenning du vill få utbetald från och med juni och uppfattar det vidare som att det är föräldrapenningens storlek i relation till din SGI du funderar över.

Regler om SGI och föräldrapenning finns i socialförsäkringsbalken (SFB). Det är denna lagstiftning jag kommer utgå från när jag svarar på din fråga.

Din SGI fastställs från första arbetsdagen när du planerar att arbeta i minst sex månader

SGI är en förkortning av sjukpenninggrundande inkomst. En sjukpenninggrundande inkomst har man om man arbetar i Sverige och har för avsikt att fortsätta med det i minst sex månader. Den förväntade årsinkomsten behöver därtill uppgå till minst 24% av gällande prisbasbelopp vilket i dagsläget är ungefär 10 000 kr – det är alltså vanligen inga problem att nå upp till denna inkomstnivå (25 kap. 3 § SFB).

Det ska särskilt observeras att det är avsikten att arbeta som är det relevanta – inte hur förhållandena faktiskt utvecklar sig framöver. När du började arbeta i november hade du av frågan att döma avsikten att fortsätta med det i minst sex månader och du har därmed rätt att få en sjukpenninggrundande inkomst fastställd. För att ha rätt till en SGI behöver du alltså inte uppfylla det så kallade 240 dagars-villkoret. SGI:n i fråga utgörs vidare av den årsinkomst du kan förväntas få för ditt arbete (25 kap. 2 § SFB).

Ersättningsnivåer och föräldrapenningens relation till din SGI

Föräldrapenning för ett barn kan lämnas under maximalt 480 dagar (12 kap. 12 § SFB). För de första 180 dagarna gäller att föräldrapenningen kan lämnas antingen på den så kallade sjukpenningnivån eller den så kallade grundnivån. Föräldrapenning på sjukpenningnivån innebär att föräldrapenningen beräknas i relation till din SGI. Grundnivån motsvarar istället ett fastställt belopp som är lika för alla och idag utgör 250 kr om dagen (12 kap. 23 § SFB). Nästkommande 210 dagar kan föräldrapenningen likaså lämnas på sjukpenningnivån eller grundnivån. De sista 90 dagarna lämnas ersättningen på den så kallade lägstanivån (12 kap. 19 § SFB). Lägstanivån motsvarar 180 kr om dagen (12 kap. 24 § SFB).

240 dagars-villkorets betydelse för din rätt till föräldrapenning på sjukpenningnivån

För att en förälder ska ha rätt till föräldrapenning på sjukpenningnivån de första 180 dagarna krävs att föräldern under minst 240 dagar i följd före barnets födelse arbetat i Sverige och haft rätt till en sjukpenning som överstiger lägstanivån för föräldrapenning (12 kap. 35 § 1 p SFB). Detta kan låta krångligt. I korthet innebär det att för att du under de första 180 dagarna av föräldraledigheten ska ha rätt att få din föräldrapenning beräknad på din SGI (det som kallas föräldrapenning på sjukpenningnivå), krävs att du under de närmast föregående 240 dagarna arbetat och haft en inkomst som hade gett rätt till en sjukpenning på över 180 kr om dagen, vilket som nämnt motsvarar lägstanivån för föräldrapenning. För att ta reda på vad din sjukpenning skulle bli multiplicerar du din årsinkomst (SGI) med 0,8 (28 kap. 7 § SFB) och dividerar detta belopp med 365 (28 kap. 10 § SFB). Resulterar denna beräkning i ett belopp som är högre än 180 har du under de första 180 dagarna av föräldraledigheten rätt till föräldrapenning baserad på din SGI (sjukpenningnivån) – förutsatt att du arbetat och haft den aktuella inkomstnivån under minst 240 dagar i följd före barnets födelse.

Du har arbetat sedan november 2021 och kommer i juni 2022 sannolikt inte ha hunnit arbeta 240 dagar i sträck. Detta innebär att du inte kommer ha rätt till föräldrapenning baserad på din SGI de första 180 dagarna av föräldraledigheten. Dessa dagar kommer istället betalas ut på grundnivån, vilket motsvarar 250 kr om dagen (12 kap. 23 § SFB).

För de nästkommande 210 dagarna gäller inget 240 dagars-villkor. Under dessa dagar kommer du alltså ha rätt till föräldrapenning beräknad på din SGI trots att du inte arbetat 240 dagar i följd före barnets födelse (12 kap. 39 § SFB). De sista 90 dagarna betalas som tidigare nämnt ut på lägstanivån – 180 kr om dagen.

Hur du kan gå vidare

Såvitt jag kan räkna är det inte väldigt många dagar som saknas för att du ska komma upp i 240 arbetade dagar. Om du bedömer att det skulle vara värt det finns ju möjligheten att fortsätta jobba tills du uppfyllt 240 dagars-villkoret och då få högre ersättning under dina första 180 dagar. En annan möjlighet är att plocka ut dina 90 dagar på lägstanivån parallellt med de första 180 dagarna – du får då färre faktiska dagar med ersättning men högre ersättning under de första 180 dagarna.

Reglerna kring SGI och föräldrapenning kan vara mycket krångliga att förstå sig på till en början. Du får gärna lämna en kommentar om du önskar att jag förtydligar någonting så ska jag förklara efter bästa förmåga.

Jag kan även hänvisa dig vidare till Försäkringskassan om du vill ställa kompletterande frågor. Du är även varmt välkommen att boka tid med en jurist här på Lawline – vi hjälper dig gärna vidare!

Med vänliga hälsningar,

Linnea ThelanderRådgivare