Hur kommer arvet fördelas efter min far och sedan min mor som även har 2 andra barn?

Hej!

Jag har skrivit fel till dig. På testamentet stod det laglott. Inte arvslott som jag skrev i förra frågan. Jag är enda barnet som mina föräldrar har gemensamt. Har 2 halvsystrar med samma mor.

Vad betyder detta?Undertecknade äkta makar förordnar härmed såsom vår yttersta vilja och testamente att den av oss dom överlever den andre skall med äganderätt erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap dock med undantag av bröstarvingars laglott. Detta är skrivet mellan mina föräldrar. Min far gick bort nyligen och jag är deras gemensamma barn. Har 2 systrar då vi har samma mor. Dom har en gemensamm stuga betyder det att vi arver 1/3 del var när mor dör?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss med din fråga!

Det aktuella lagrummet för din fråga är Ärvdabalken (ÄB).

Vad testamentet betyder och vad det kommer innebära

Inledningsvis kan vi notera att bröstarvingarna enligt testamentet har rätt till sin laglott. En bröstarvinge är någon som är barn till den avlidne.

En laglott är hälften av ens arvslott, alltså det man skulle ha ärvt egentligen om inte testamentet funnits delat på hälften, (7 kap. 1§ ÄB).

Vanligtvis ärver en make med fri förfoganderätt, vilket innebär att man får bruka pengarna hur man vill men inte får testamentera bort dem. Men eftersom din mor ärver med äganderätt får hon göra vad hon vill med det hon ärver.

Förstår jag det rätt så är dina halvsystrar inte barn till din far och kommer därför inte ärva något från honom. Däremot så har du rätt till din laglott men eftersom du är ett gemensamt barn till dina föräldrar så kommer din mor ärva din laglott med fri förfoganderätt och du får en efterarvsandel, (3 kap. 1§ ÄB, 3 kap. 2§ ÄB).

Exempel efterarvsandel

En efterarvsandel räknas genom att du tar vad du skulle ha fått ärva och delar det på vad din mor har efter bodelningen och arvskiftet. Exempelvis har din far 200 000 kr när han avlider och din mor 200 00 kr.

1.Först sker en bodelning när man slår ihop allt (200 000 + 200 000 / 2 = 200 000 kr). 2.Sedan ska arvet fördelas enligt testamentet, enligt testamentet har du rätt till din laglott alltså 100 000 kr. 3.Din mor ärver då 100 000 kr "som sina egna pengar" men även dina 100 000 kr med fri förfoganderätt. 4.Du får då en efterarvsandel på 100 000 kr / 300 000 kr = 1/3. 5.När din mamma sedan avlider kommer du först få ut din efterarvsandel från din far, som kommer räknas ut från det hon har då.

Vad som händer med den gemensamma stugan när er mor avlidit

Som jag ovan nämnt så kommer du först få ut din efterarvsandel från din far före hennes arv fördelas. Utifrån dina uppgifter så har du helt rätt i att ni efter det alla kommer ärva er mor med 1/3 var.

Huvudregeln är att ni alla har rätt att ta del av varje slag av egendom (lott) men om det inte är lämpligt att delas eller skiljas brukar man försöka lägga det på en persons arvslott, (23 kap. 3§ ÄB).

Sannolikt kan det bli så att ni ärver 1/3 av stugan men det är möjligt för er att komma överens om annat, t.ex. om någon ärver hela och de andra får rätt till ersättning för värdet. Annars är en annan lösning att sälja egendomen och dela på pengarna. Det beror ju även lite på vad för annan egendom och pengar hon lämnar efter sig.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare