FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/10/2020

hur kan vi få tillbaka pengar från någon som lurat oss?

Hej! Det är såhär att vi har blivit blåsta på ganska mycket pengar av en privatperson på nätet. Vi köpte en sadel och naivt nog betalde vi in pengarna. Personen i fråga skickade ett försändelse ID, men till saken hör att PostNord inte mottagit något paket av henne. Det finns registrerat men inte inlämnat. Vi har personen i frågas namn, adress, telefonnummer och fullständiga personnummer. Vi har också bevis på att pengarna hamnat på hennes konto. Det finns även en konversation mellan oss på Messenger där hon garanterar reklamation i tio dagar med pengarna tillbaka. Detta kommer givetvis att polisanmälas.

Har i efterhand fått reda på att personen i fråga redan är dömd för bedrägeri och fler polisanmälningar är på väg in. Läste att man kan ta hjälp av kronofogden med indrivning och har skrivit till dom.

Hur går vi tillväga? Finns det en chans att vi kan få tillbaka våra pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att ni har köpt en sadel av en privatperson på nätet, betalat pengarna men inte fått varan.

Köplagen

Det köp som ni kommit överens om är ett transportköp, alltså ett köp där säljaren anlitar en självständig transportör för att frakta varan till dig (ex. postnord, DHL). Om du och säljaren bor på samma ort, ansvarar säljaren för varan under transporten, men om ni inte bor på samma ort anses varan ha överlämnats till köparen när den överlämnas till transportören (7§ köplagen). Detta innebär att det är du som köpare som står risken för varan under transporten (13§ Köplagen), om ni inte uttryckligen har avtalat något annat er emellan. Säljaren har en skyldighet att anlita ett lämpligt transportföretag för den aktuella varan (8§ köplagen).

Att du som köpare bär risken för varan innebär att du är skyldig att betala den även om den har förstörts eller kommit bort under transporten, om detta inte beror på en händelse som ligger på säljaren (12 köplagen). Detta innebär i regel tyvärr att du som köpare inte kan be om pengarna tillbaka från säljaren när varan har kommit bort under transporten, då det är köparen som ansvarar för varan under transporten och man får vända sig till transportören.

Avtalsbrott / brott

Såklart får säljaren inte försöka bedra en köpare, och säga att man ska leverera en vara som man aldrig skickar. Detta utgör dels ett avtalsbrott civilrättsligt, men kan även beroende på omständigheterna utgöra ett straffrättsligt brott, så som exempelvis bedrägeri. Den som försöker vilseleda annan till handling, som innebär vinning för sig själv och skada för den andra, kan dömas för bedrägeri till fängelse högst två år (9 kap. 1§ brottsbalken). Detta förutsätter dock att säljaren inte har skickat paketet och som syfte tänker lura dig.

Hur får vi tillbaka pengarna?

Om ni har gjort en polisanmälan är det bra att ni har sparat allt möjlig underlag för era kontakter och liknande. Då får polisutredningen utröna om brott kan styrkas. Om brott föreligger kan ni begära ersättning för era skador, så som att få pengarna tillbaka som ni har betalat.

Om det är så att säljaren har skickat varan, men att varan kommit bort under transporten är det som jag sa ovan huvudregeln att köparen får stå risken för att varor kommer bort under transport, privatpersoner emellan. Men om transportören säger att säljaren inte lämnat in sadeln hos dem, så verkar det ju som att hon försöker lura er.

Om brott inte kan bevisas kan du i sista hand stämma säljaren i civilrättsligt tvistemål vid den tingsrätt säljaren bor i, för avtalsbrott. Det är du som ska bevisa i dessa ärende att säljaren begått ett avtalsbrott, och då är det bra om du har sparat all konversation eller liknande ni haft, även polisen utredning kan användas som bevisunderlag och även kontakter med transportören.

Ni skulle även som du säger gå via Kronofogden genom att ansöka om så kallat betalningsföreläggande. Då ska Kronofogden fastställa att säljaren är skyldig er pengar, och då kan ni använda betalningsföreläggandet som underlag i nästa steg hos Kronofogden att driva in pengarna. Detta gör Kronofogden på eget initiativ om de fastställer skulden. Om en domstol fastställer skulden i ett brottmål eller tvistemål kan ni även använda denna dom som underlag för att driva in pengarna via Kronofogden. Du kan läsa mer om ansökan om betalningsföreläggande på Kronofogdens hemsida, och har du fler frågor kring detta rekommenderar jag dig att kontakta Kronofogden som kan hjälpa er bättre utifrån er specifika situation.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor! Du är annars välkommen tillbaka till oss, och om du behöver hjälp med att formulera stämningsansökan eller vidare juridisk rådgivning kan du kontakta vår juristbyrå för vidare hjälp.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare