Hur kan vi få igenom arvskiftet om inte alla är överrens?

Hej,

Efter min fars dödsfall så lästes hans testamente inför alla testamentetagare. Bouppteckning samt bouppdelning utfördes av en advokatfirma. Ingen bestred testmentet inom de 6 angivna månaderna. Det har nu gått 5 år utan att vi lyckats få arvsskiftet påskrivet av en testamenttagare. Denna person som inte vill skriva på är barn från min fars sida från hans första äktenskap. Han skiljde sig från sin första fru i början av 70-talet och hon fick det som enligt lag tillföll henne.

Nu vill den personen som inte vill skriva på arvskiftet bestrida testamentet med argumentet att hen har rätt till mer då hens mor var gift med min far fram till i början av 70-talet och att hen är det första och därmed äldsta av min fars barn.

Hur mycket kan han bestrida och vad kan vi göra för att få arvsskiftet påskrivet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är för sent att klandra testamentet

Eftersom det har gått mer än sex månader efter att personen blivit delgiven testamentet så finns ingen laglig möjlighet för denne att bestrida testamentet (14 kap 5 § Ärvdabalken). Det innebär att denne får stå sitt kast och inte kan få ut något mer ifrån testamentet än vad denne blivit tilldelad.

Ni bör genomföra ett tvångsskifte

Eftersom ni inte kan genomföra arvskiftet utan denne persons godkännande så måste ni begära hos domstolen att de ska utse en skiftesman (23 kap 5 § Ärvdabalken). Skiftesmannen genomför då ett tvångsskifte och då krävs inte allas godkännande för att arvskiftet ska bli giltigt. Kostnaderna för tvångsskiftet kommer att tas ur dödsboet så det bästa är självklart att försöka komma överens.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Johanna MatsdotterRådgivare