Hur kan sambos skydda egendomen mot den avlidnes bröstarvingar

Hej!

Jag och min sambo flyttade ihop för några år sedan. Han flyttade in i min fastighet (A) men är fortfarande skriven på sin fastighet (B, i samma by). Nu har vi gemensamt köpt ytterligare en fastighet (C) som vi driver som verksamhet. Jag har inga barn och inga föräldrar i livet, dock en halvsyster på min fars sida. Min systers mor träffade senare en ny man som adopterade min syster. Jag har förstått att jag bör skriva ett testamente för att inte halva vår gemensamma fastighet (C) ska gå till allmänna arvsfonden. Min sambo har flera barn och vill att jag ska ha fri förfoganderätt över samma fastighet (C) om han går bort. Kan han skriva ett testamente där han ger mig fri förfoganderätt över sin halva av C och skulle det i så fall innebära att jag kan fortsätta att driva vår verksamhet eller vad jag nu vill med fastigheten så länge jag lever? Att jag kan göra allt utom att sälja, ge bort eller testamentera hans barns arvsdel? Den dagen jag går bort får hans barn tillgång till sin arvslott efter honom. Nästa fråga blir ju naturligtvis om jag i ett sådant fall bör testamentera min del av C till hans barn, men det får bli en senare fråga =)

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Det är precis som du säger, eftersom din syster är adopterad så har ni inte längre några familjerättsliga band och det ser ut som att du inte har någon som kan göra anspråk på ditt arv. Om du inte i det här läget skriver ett testamente kommer ditt arv att tillfalla allmänna arvsfonden, 5 kap 1 §, Ärvdabalk (1958:637), ÄB, se https://lagen.nu/1958:637

Till att börja med så följer inte samma rättigheter när man är sambos som när man är gifta. Att gifta sig är i rättighetsmässigt mer tryggt om den andra parten skulle gå bort eftersom en sambo inte äger rätt att ärva såsom make/maka gör, det vill säga: sambor ärver inte varandra.

Vidare följer en utredning för hur det ser ut om ni skulle vara gifta.

Även om ni gifter er så har din sambos barn bättre rätt till arvet än vad du skulle ha, detta på grund av att det inte är gemensamma barn, 3 kap 1 §, ÄB. Det innebär emellertid inte att du inte kan få rätt till fastigheten.

En makes barn har rätt att begära ut sin laglott, vilket är hälften av vad som är arvslotten, direkt vid bodelningen då de inte är era gemensamma barn, 7 kap 1 §. För att få ut sin laglott måste barnen jämka testamentet, vilket innebär att ge sitt anspråk tillkänna till testamentstagaren, i det här fallet till dig, inom 6 månader efter att maken avled, annars förlorar barnen sin rätt att utfå laglotten, 7 kap 3 §, ÄB.

En lösning till det här scenariot är att din makes barn avsäger sig rätten vid hans död att begära ut sin laglott och går med på att ärva efter dig istället, 3 kap 9 §, ÄB.

Huvudregeln vid uppdelning av arvet är att det delas på hälften, vilket innebär att en alternativ lösning till att barnen ska avsäga sig sin arvsrätt är om det finns tillräckligt med tillgångar i boet så att barnen får ut sin laglott på annat sätt än genom fastigheten. Som det ser ut i ert fall har din sambo "fastighet B" som kanske kan väga upp här, eftersom jag inte har tillgång till exakta värden så kan jag dessvärre inte uttala mig mer klart.

En sista lösning är att ni kan skriva ett inbördes testamente som hjälper er att skydda egendomen, i det här fallet hälften av egendom C, eftersom ni inte genom ett samboavtal kan påverka bodelningen. Ni kan få hjälp via Lawline att skriva ett inbördes testamente och skydda er inför framtiden om någon av er skulle gå bort. Det kostar 1495:- inklusive moms och ni kan göra det direkt via vår hemsida, se här https://avtal24.se/avtal/testamente#text.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare