Hur kan sambos säkerställa att de ärver av varandra?

Vi är ogifta sambos som gemensamt äger en fastighet och lösöre. Vi har gemensamma minderåriga barn. Hur säkerställer vi att vi vuxna ärver varandra om en av oss avlider?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med ska det konstateras att sambos inte ärver av varandra.

När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap (ex dödsfall) så kan bodelning ske om inte parterna har avtalat om annat (jfr 9 § Sambolagen). Vid bodelning ska samboegendomen delas lika mellan er (14 § Sambolagen). Under förutsättning att den fastighet ni har tillsammans har en byggnad på sig som utgör er gemensamma bostad så är byggnaden/fastigheten att betrakta som samboegendom (5 § Sambolagen) . Detsamma gäller bohaget om det används för gemensamt bruk, 6 § Sambolagen. Vid den ena sambons bortgång kommer med andra ord fastigheten och lösöret att delas lika mellan den kvarlevande sambon och den bortgångne sambons dödsbo.

Om ni önskar att den kvarlevande sambon ska ärva av den bortgångne behöver ni upprätta ett varsitt testamente. För att upprätta testamente behövs ingen jurist, däremot finner många en trygghet i att anlita en jurist. Ett testamente ska ge uttryck för testatorns yttersta vilja och har tre formkrav som måste vara uppfyllda för att det ska vara giltigt (10:1 ÄB):
- Handlingen ska vara skriftlig.
- Handlingen ska vara undertecknad av testatorn.
- Det ska finns två vittnen som ser på när testatorn undertecknar handlingen alternativt i efterhand bekräftar att det är testatorns underskrift.

Om du och din sambo vill ärva av varandra kan ni upprätta ett varsitt testamente där ni skriver att ni vill att all er egendom ska tillfalla er sambo. Observeras ska dock, att bröstarvingar alltid har rätt till sin laglott (halva arvslotten) och ni kan därmed inte testamentera bort era barns arvsberättigade delar.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare