Hur kan mitt barn få rätt till min lägenhet efter min bortgång

Jag är 68 år och har min dotter boende hos mig sedan 4 år. Hon är 41 år. Hon är i nutid sjukskriven,har indrivning på kronofogden. Vad händer om jag avlider? Kan hon bo kvar? Hennes pappa hade nog gått i god för henne. Jag är orolig,eftersom hon förmodligen inte fått någon annan lgh. Vad är det bästa jag kan göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finns reglerat i ärvdabalkens bestämmelser (ÄB). Jag kommer att härmed förklara det rättsliga förhållandet utifrån information som du givit mig.

Den legela arvsordningen

Det framgår inte om du är gift eller inte. Skulle du vara gift, tillkommer hela din kvarlåtenskap din make, förutsatt att ni har gemensamma barn (3 kap. 1 § ÄB).

Skulle du inte vara gift tillkommer arvet dina bröstarvingar, som senare delar lika på kvarlåtenskapen (2 kap. 1 § ÄB).

Rätt att få bo kvar i lägenheten

Om kvarlåtenskapen tillkommer din man kommer dina bröstarvingar erhålla efterarv. Vilket innebär att de har rätt till arv när din efterlevande make avlider. Maken och dottern kan då imellan komma överens om hon kan få bo kvar i lägenheten.

Skulle det vara så att det inte finns en make, eller den efterlevande maken inte är far till din dotter, har din dotter, som sagt rätt till arv direkt.

Skulle det vara så att det finns fler bröstarvingar ska kvarlåtenskapen fördelas lika mellan dem. Det finns då möjlighet att din dotter får lägenheten för att sedan avräkna värdet på sin laglott.

(Jag förutsätter att det är en bostadsrätt)

Tips utöver arvsrätten

Det finns möjlighet att genom ett testamente upplåta lägenheten i din dotters namn. Se till så att du uppfyller formkravet för ett giltigt testamente (jfr 10 kap. 1 § ÄB).

Det finns även möjlighet att du skriver in din dotter som hyresgäst för att sedan erhålla rätt till lägenheten när du avlider. Detta krävs då att du samtalar med hyresvärden.

Hoppas du fick svar på din fråga

Skulle du ha fler frågor är du välkommen att återkomma till oss på Lawline!

MVH

Lawline RådgivareRådgivare