Hur kan min sambo bo kvar i bostadsrätten vid min bortgång när vi har särkullbarn?

Hej

Jag och min sambo planerar att köpa en bostadsrätt tillsammans. Vi ska stå för lgh 50 % var. Om någon av oss skulle dö så vill vi att den andra ska kunna bo kvar i lägenheten. Min sambo har 2 barn och jag har 2 barn. Hur går vi tillväga?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga förstår jag det som att du vill veta om det finns något som du och din sambo kan göra för att efterlevande sambo ska kunna bo kvar i er bostadsrätt om någon av er går bort.

För att besvara din fråga kommer jag att berätta om sambors och särkullbarns arvsrätt och sedan ge förslag på handlingsalternativ.

Arvsordningen och särkullbarns arv

Huvudregeln är att sambor inte ärver varandra. Det kommer därför vara barnen till den sambo som går bort som ärver alla den personens tillgångar, inklusive värdet på halva bostadsrätten (2 kap. 1 § ärvdabalken).

Det finns dock två alternativ för att kringgå arvsordningen. Det är antingen genom att upprätta ett testamente eller genom att gifta dig med din sambo. Dessa alternativ kommer förklaras nedan.

Upprätta testamente

Det ni kan göra för att den efterlevande sambon ska kunna bo kvar i huset är att upprätta ett testamente där ni testamenterar er del av huset till er efterlevande sambo (9 kap. 1 § ärvdabalken). Det kan dock finnas ett problem med detta alternativ. Oavsett om du testamenterar huset till din sambo så har din sambos barn fortfarande rätt till sin laglott. Ett barns laglott är hälften av det arv som hen är berättigad till (7 kap. 1 § ärvdabalken).

Till exempel så har du två barn, då är respektive barns arvslott ½ av tillgångarna på ditt arv. Då blir respektive barns laglott hälften av arvslotten, det vill säga ¼ av tillgångarna på ditt arv. Dina barns laglotter utgör då hälften av värdet på ditt arv. Det innebär att du kan testamentera bort hälften av värdet på dina arv utan att inskränka på barnens laglott. Om nu värdet av din del av bostadsrätten skulle överstiga hälften av det totala värdet på dina tillgångar kan du inte testamentera bort din del av bostadsrätten, eftersom detta skulle inkräkta på dina barns rätt till sin laglott. Det krävs alltså att du har tillräckligt med tillgångar för att täcka dina barns laglotter, utöver värdet på din del av bostadsrätten.

För att ett testamente ska vara giltigt, ska det upprättas skriftligen med två vittnen. Vittnena ska närvara när du skriver under testamentet och kunna bekräfta att det är din underskrift. Vittnena ska sedan också ange sin namnteckning på testamentet (10 kap. 1 § ärvdabalken).

Något annat att tänka på när ni skriver testamente är formuleringen. Om ni skriver att respektive sambo ska ärva bostadsrätten med fri förfoganderätt kan efterlevande sambo göra vad hen vill med egendomen förutom att testamentera bort den. Medan om ni skriver att sambon ska ärva bostadsrätten med full äganderätt innebär det att efterlevande sambon får göra vad hen vill med egendomen.

Gift dig med din sambo

Det andra alternativet är att gifta dig med din sambo. Detta kan aktualiseras i det fall ni inte har tillräckligt med egendom vid sidan av huset för att kunna testamentera bort huset utan att inskränka på barnens laglott. Om du och din sambo är gifta, så ärver ni varandra (3 kap. 1 § ärvdabalken). Bostadsrätten kommer då automatiskt tillfalla efterlevande sambo när ena sambon går bort.

Eftersom ni har särkullbarn, det vill säga barn som inte är gemensamma barn, så kan särkullbarnen dock kräva att få ut sitt arv efter sin förälder direkt. Om särkullbarnen väljer att kräva ut sitt arv direkt vid förälderns död, har efterlevande make inte rätt till arvet. Särkullbarnen kan dock välja att avstå sitt arv till förmån för efterlevande make. Om särkullbarnen skriver ett arvsavstående innebär det att de väntar med att kräva sitt arv tills den efterlevande sambon också dör (3 kap. 9 § ärvdabalken).

Sammanfattning

Det finns två alternativ för att efterlevande sambo ska kunna bo kvar i huset om någon av er skulle gå bort. Ni kan antingen upprätta testamente eller så kan ni gifta er. Alternativen innebär att efterlevande sambo får äganderätten till bostadsrätten vid ena sambons bortgång. Eftersom ni har särkullbarn är dock det säkraste alternativet att upprätta ett testamente, eftersom giftemålsalternativet kräver att särkullbarnen gör ett arvsavstående.

Har du fler frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare