FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/08/2018

Hur kan min mamma få ut sitt arv av sina föräldrar när det består av en andel av ett samägt hus?

Hej Lawline.

Nu är det så att min mamma har tre syskon varav två bor hemma. Nu är bägge deras föräldrar bortgångna och huset är nu syskonens ansvar. Syskonenen som fortfarande bor i huset vägrar betala räkningar och flytta därifrån. Dessutom sitter bägge hos kronofogden.

Mamma och hennes andra syskon som inte bor hemma vill bara få huset sålt och komma vidare. Hur gör vi detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När föräldrar går bort så ärver bröstarvingarna (avkomlingarna) föräldrarnas kvarlåtenskap i första hand. Denna kvarlåtenskap delas som utgångspunkt lika mellan arvingarna så att var och en får lika stor del, men arvlåtaren kan också välja att särskilt gynna någon arvinge eller utomstående genom att testamentera bort egendom. Jag utgår dock i mitt svar från att något snedfördelande testamente inte finns.

Eftersom din mamma har tre syskon så kommer vardera att ärva 25% av kvarlåtenskapen. För enkelhetens skull bortser vi från all annan eventuell kvarlåtenskap och fokuserar enbart på huset. Som utgångspunkt föreligger då en samägandesituation, dvs alla fyra syskonen äger huset tillsammans. Det finns en gammal lag med bestämmelser som reglerar samägandesituationer där de olika delägarna inte kommer överens, nämligen lagen om samäganderätt. Enligt lagens bestämmelser krävs det bl. a alla delägares samtycke för åtgärder i det samägda föremålets förvaltning eller för förfogande över det. En delägare får alltså exempelvis inte ensidigt sälja eller renovera den samägda egendomen. Om delägarna inte kan komma överens så finns det möjlighet för var och en av delägarna att hos tingsrätten ansöka om att en god man förvaltar egendomen åt dem. Ingenting hindrar att en av delägarna utses till god man.

Den bestämmelse som troligtvis är mest intressant i er situation är dock den som återfinns i 6 § samäganderättslagen. Denna bestämmelse innebär att var och en av delägarna kan, hos tingsrätten, ansöka om att den samägda egendomen bjuds ut till offentlig auktion (det är alltså tal om en typ av tvångsförsäljning). Detta är en möjlighet som din mamma och hennes andra syskon kan använda sig av för att tvinga fram en försäljning fastigheten och realisera sitt arv. Observera dock att detta inte går om det finns en överenskommelse mellan delägarna om att egendomen inte ska försäljas enligt samäganderättslagen. I det fallet krävs samtliga delägares samtycke.

Ifall ni är intresserade av att utnyttja denna möjlighet så råder jag er att kontakta tingsrätten i den ort där ni bor för att få reda på hur en ansökan ska utformas. Jag kan även rekommendera att ni tar er en titt i lagen om domstolsärenden, och då framför allt i 5-6 §, som innehåller bra information om vad tingsrätten behöver för att kunna göra en riktig bedömning av saken.

Jag hoppas att du känner att mitt svar varit till nytta!

Lucas CyrénRådgivare