Hur kan man skriva ett inbördes testamente?

jag har redan tidigare frågat och försökt boka en kort teltid men får ej kontakt.

Min fråga är: vi är sambos, utan gemensamma barn men har var sina barn som är vuxna.

Vi har en gemensam lägenhet, 50% var. Skulle vilja garantera om att den som överlever den andra kan bo kvar, eventuell ärva varandras del eller också att man testamenterar en viss summa till varandra. Kommer det att fungera. För nuvarande har vi ett testamente där vi har en mening; "det är min vilja att om min sambo xxx avlider före mig får ha köpa samt överta mina 50% äganderätt i bostadsrätten xxx för summa xxxx. Det är jurist som har skrivit detta men enligt bankens jurist är det felformulerat och kommer inte att gälla.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I frågor om arv och testamente är Ärvdabalken (ÄB) tillämplig lag.

Ärver sambor varandra?

Sambor ärver inte varandra automatiskt. För att sambor ska ärva av varandra krävs ett testamente.

Hur kan vi skriva ett inbördes testamente?

Ni kan skriva ett inbördes testamente mellan er. Det kan vara utformat på sådant sätt som du beskriver, att din sambo ärver dig och vice versa. Ni kan testamentera hela er respektive kvarlåtenskap till er sambo, men ni kan också välja att enbart testamentera bort ett visst belopp eller viss egendom, exempelvis huset.

När man upprättar ett testamente är det viktigt att iaktta de formkrav som lagen ställer upp för att ett testamente ska vara giltigt. Testamentet ska vara skriftligt och undertecknat av testatorn, samt bevittnat och undertecknat av två samtidigt närvarande vittnen (10:1 ÄB). Om dessa formkrav inte följs är testamentet ogiltigt (13:1 ÄB).

Har barnen någon arvsrätt?

Bröstarvingar, dvs barn till arvlåtaren, har alltid rätt till minst sin laglott (7:1 ÄB). Laglotten är hälften av det som skulle ha tillfallit bröstarvingen enligt lag om inte testamente funnits.

Även om testamentet skrivs på sådant sätt att ni testamenterar hela er respektive kvarlåtenskap till varandra kan era bröstarvingar begära jämkning av testamentet och få ut sin laglott som de har rätt till enligt lag (7:3 första stycket ÄB). Bröstarvingarnas del räknas då av från testamentet, och när de fått ut sin laglott fördelas testamentet så som det är skrivet.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du behöver vidare hjälp så försök att återigen kontakta https://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare