Hur kan man påskynda handläggningstider för medborgarskap?

Hej! Min sambo har väntat på svar på att få sitt medborgarskap i över två år, jag har läst om att det finns det här dokumentet för att påskynda processen och göra att de tar beslut https://www.migrationsverket.se/download/18.1ef19f6e163f45d340aa51/1583310884569/270011%20Beg%C3%A4ran%20om%20att%20avg%C3%B6ra%20%C3%A4rende_sv.pdf

Hon har permanent uppehållstillstånd och har bott i Sverige sedan 2014 och studerar just nu på ett av Sveriges främsta och svåraste utbildningar. Hon ska också göra praktik om ett år och behöver då ha sitt medborgarskap så att hon kan göra sin praktik utomlands.

Är det rätt väg att gå att överklaga med blanketten eller hur kan man påskynda processen, vi har skrivit till migrationsverket som har svarat med att de inte ens har tilldelat en handläggare efter 26 månaders väntan. Hur kan vi gå tillväga för att hon ska få sitt medborgarskap. Det måste ju finnas lagar och regler för hur lång tid sådant här ska ta?

Tack för all hjälp och råd.

Bästa

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Jag tolkar din fråga som att du undrar om hur man påskyndar handläggningstider för migrationsärenden, svaret på din fråga finns i förvaltningslagen.

Handläggningstider för migrationsverket

Det finns tyvärr ingen regel som ger en bestämd tidsgräns för hur lång tid handläggningstiden ska vara. Men migrationsverket har skyldighet att handlägga ärendet på så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt ( 9 § förvaltningslag). Men att ärendet ska handläggas snabb får inte påverka rättssäkerhet, vilket innebär att det är viktig att de inte fattar snabba beslut som kan leda till ett beslut med felaktig innehåll. Enligt migrationsverkets hemsida har 75% fått beslut om svensk medborgarskap inom 25 månader. Detta innebär att alla ansökningar är olika och tar därför olika lång tid.

Vad kan du göra för att snabba på handläggningstiden?

Ett sätt för att få migrationsverket att fatta beslut i din sambos ärende är att ansöka om begäran om att avgöra ärendet. Du har möjlighet att begära att migrationsverket ska fatta beslut i ditt ärende när sex månader har passerat sedan du lämnade in din ansökan (12 § Förvaltningslagen).

Hur kan du ansöka om begäran att avgöra ärendet?

Din sambo ska ansöka skriftligen genom att fylla på en blankett. Din sambo ska sedan skicka blanketten till migrationsverket genom post eller skanna in och maila till migrationsverket e-mailadress. Migrationsverket adress och e-mailadress finns i blanketten.

Min rekommendation

Jag förslår att din sambo ska skicka ansökan om begäran att avgöra ärendet. Anledning till det är att det kommer att påskynda processen genom att migrationsverket får fyra veckor på sig att antingen avgöra ärendet eller avslå ansökan.

Vad kan din sambo göra ifall migrationsverket avslår ansökan?

Det som din sambo kan göra ifall migrationsverket avslår ansökan är att överklaga beslutet till domstolen. Anledning till det är att domstolen kommer med stor sannolikhet att ändra beslutet till fördel för din sambo. Det innebär att migrationsverket får på sig en kort tid för att fatta beslut i ärendet.

Du kan läsa mer om handläggningstiderna här

Du hittar ansökan om begäran att avgöra ärendet här

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lava SinoRådgivare