FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/03/2017

Hur kan man få umgänge verkställt?

Hej mina barns mamma har fått ensamvårdnad om barnen och jag minst ska träffa min tös varannan söndag med att står att vill hon ha mer umgänge så tillhandahålls av oss föräldrar en fråga hon sitter och nekar min dotter att komma det kommer upp som senast nu låga jag på sjukuhus min dotter kommer upp till mig på sin håltimmar och hälsar på mej slutar med att hon får skäll för att hon varit hos mej Snälla hur ska jag göra ska jag ens försöka prata med mamman eller ska jag ta en annan väg vill inte att hon ska bli hindrad när hon vill komma till mig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då frågan rör umgänge mellan barn och förälder finns bestämmelser om detta i Föräldrabalken (FB).

Av din fråga förstår jag det som att dina barns mamma har ensam vårdnad om era barn och att ni antingen har ett avtal som är godkänt av socialnämnden eller en dom som fastslår att du har rätt till umgänge med din dotter varannan söndag.

Som du säger kan du försöka prata med mamman för att nå en lösning. En annan väg man kan ta då ena föräldern inte respekterar det som är beslutat om umgänge är att ansöka om verkställighet av umgänge i tingsrätt. Ansökan för verkställighet av umgänge ska vara skriftlig och ansökan ska skickas till den tingsrätt som ligger där din dotter bor (21 kap 1§ FB). Ansökan ska innehålla följande:

- barnets namn, födelsedatum och vistelseort.

- domen eller avtalet som gäller umgänget, samt lagakraftbevis om sådant finns

- om umgänget bestämts via umgänge ska också socialnämndens godkännande bifogas.

När domstolen prövar om verkställighet bör ske ska utgångspunkten vara barnets bästa (21 kap 1§ FB).

Under prövningen kan domstolen besluta om medling för att du och dina barns mamma ska kunna nå en frivillig lösning (21kap 2§ FB). Om domstolen beslutar om verkställighet av en dom eller ett beslut om umgänge så kan domstolen också ändra de praktiska arrangemangen kopplade till detta om det är nödvändigt för att umgänge ska kunna ske (21 kap 4§ 3 stycket FB). Domstolen kan också vid beslut om att verkställighet av umgänge förena beslutet med vite (21kap 3§ FB).

För att få till stånd ett fungerande umgänge med din dotter kan du alltså förutom att försöka prata med mamman ansöka om verkställighet av umgänge hos tingsrätten.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Om du har någon mer fråga går det bra att skriva den i kommentarsfältet nedan eller ringa på vår telefonrådgivning, telefon: 08-533 300 04.

Mvh

Lisa AnderssonRådgivare