Hur kan man få permanent uppehållstillstånd efter 5 års uppehållstillstånd för studier på högskola?

Hej

Jag har sambo som är brittisk medborgare och han bor med mig. Han har fått 5 år uppehållstillstånd på grund av studier i master program i högskolan 2021 innan Storbritannien gick utanför eu. Mu jag har fråga om det finns möjlighet att han kan stanna med mig efter fom 5 år går ut så han han få mer år eller permanent uppehållstillstånd utan att han måste gå tillbaka i sitt land och ansöka igen och vänta där. Han är rik och har inga problemet med pengar och vi bor tillsammans nästan 2 år. Tack

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om på vilka sätt din sambo kan få stanna kvar i Sverige efter fem års tid, framför allt genom permanent uppehållstillstånd, utan att behöva lämna landet. Jag kommer att belysa vilka krav som ställs på den ansökande för att få permanent uppehållstillstånd samt några olika grunder som kan ge rätt till permanent uppehållstillstånd. Slutligen kommer jag belysa i vilka situationer som en ansökande inte behöver lämna landet vid ny ansökan om uppehållstillstånd

Nya krav för permanent uppehållstillstånd
Riksdagen beslutade om förändringar i utlänningslagen som trädde i kraft den 20 juli 2021. De nya kraven är gemensamma för alla, oavsett vilken typ av uppehållstillstånd personen har idag, (se Migrationsverkets hemsida).

För att få permanent uppehållstillstånd krävs att den sökande uppfyller kraven för fortsatt uppehållstillstånd, har bott en viss tid med uppehållstillstånd i Sverige (som huvudregel i tre år), kan försörja sig själv och lever ett skötsamt liv, (se exempelvis 5 kap. 7 § utlänningslagen).

Permanent uppehållstillstånd vid ansökan om förlängt uppehållstillstånd
En ansökan om permanent uppehållstillstånd kan beviljas i samband med en ansökan om förlängt uppehållstillstånd. Den som har uppehållstillstånd för studier vid en högskoleutbildning i Sverige och har slutfört sina studier kan få uppehållstillstånd för att söka arbete, (5b kap. 7 § 1 punkten utlänningslagen).

För att beviljas permanent uppehållstillstånd krävs enligt de nya kraven att den sökande har en varaktig och tillräcklig försörjning genom anställning eller eget företag. Som huvudregel ska en anställning enligt Migrationsverkets uppfattning bestå under minst 18 månader vid den tidpunkt beslut fattas, men denna tidsgräns kan komma att prövas i domstol framöver. I vissa fall kan en provanställning godtas.

Permanent uppehållstillstånd som varaktigt bosatt
Det finns också en alternativ möjlighet att få permanent uppehållstillstånd genom att efter fem år ansöka om status som varaktigt bosatt, (5a kap. 1 § utlänningslagen). Om en sådan ansökan beviljas får den ansökande samtidigt permanent uppehållstillstånd, (5 kap. 2b § utlänningslagen). Någon ytterligare prövning av villkoren för permanent uppehållstillstånd görs inte efter beslutet om status som varaktigt bosatt.

Sambo till någon som är bosatt i Sverige
Uppehållstillstånd kan även ges till någon som är sambo till någon som är bosatt i Sverige, (5 kap. 3 § 1 punkten utlänningslagen). Uppehållstillstånd på grund av anknytning till en person beviljas endast om anknytningspersonen kan försörja sig och utlänningen, samt har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen. Detta gäller dock inte vid prövning av en ansökan om fortsatt uppehållstillstånd, (5 kap. 3b § utlänningslagen).

Hur länge gäller ett permanent uppehållstillstånd?
Det permanenta uppehållstillståndet gäller så länge personen är bosatt i Sverige, (7 kap. 7 § utlänningslagen).

Uppehållstillstånd utan att behöva lämna landet
Om han redan befinner sig i Sverige med ett giltigt uppehållstillstånd skulle han kunna ansöka om nytt uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige. Ett exempel på en sådan situation är om han går från uppehållstillstånd för studier till arbetstillstånd när han klarat minst 30 högskolepoäng, eller från jobbsökartillstånd till arbetstillstånd när en student söker jobb efter avslutade studier och får ett arbetserbjudande.

Huvudregeln är dock att en person som vill ha ett uppehållstillstånd som skiljer sig från det uppehållstillstånd som personen för närvarande innehar måste ha fått tillståndet innan han kom till Sverige. Migrationsverket brukar därmed rekommendera att den ansökande ska resa till sitt hemland för att lämna in sin ansöka och invänta beslut. Jag skulle därför rekommendera dig att vända dig direkt till Migrationsverket med din fråga för att höra vad de säger om din sambos situation, (se deras hemsida)

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare