Hur kan man få en motvillig person att betala av en skuld?

En vän behövde låna bilen och frågade flertals gånger och sa nej då jag vet att han inte innehar körkort men han nämner att en vän som jag vet har körkort och väljer ge han bilnyckeln men under mitt arbetpass så valde han sno bilen utan min tillåtelse och orsaka en vildolycka. Personen är 19 år och har svårt att tillväga då han inte vill betala för fordonet samt ej anmält olyckan. Undrar främst hur jag ska gå tillväga för att söka ersättning.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den person som kört din bil utan att inneha körkort kallar jag för A.

Olovlig körning
Inledningsvis vill jag säga att A har gjort sig skyldig till brottet olovlig körning, 3 § lag om straff för vissa trafikbrott. Det finns alltså anledning till att göra en polisanmälan.

Betalningsföreläggande
Ett sätt att driva in en skuld är att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten (2 § första stycket lag om betalningsföreläggande och handräckning [LBH]). Detta kan du göra exempelvis för de kostnader du har för reparation, bärgning, etc. En sådan ansökan görs enklast via kronofogdemyndighetens hemsida

Gör du en ansökan, så kommer A bli underrättad om detta och ges tid för att svara (25 § LBH). Om A inte svarar i tid, så kommer kronofogdemyndigheten besluta i frågan i enlighet med din ansökan (42 § första stycket LBH). Om A istället bestrider (inte håller med) din ansökan, så kommer du ges möjlighet att ta upp frågan i tingsrätt (33 § LBH).

Mitt råd till dig
Jag råder dig till att göra en ansökan om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten. Se kronofogdemyndighetens hemsida för detaljer. I fall målet skulle gå vidare till tingsrätt, så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en jurist som kan biträda dig i domstolsprocessen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Johan EkstrandRådgivare