Hur kan man få betalt för en skuld om motparten vägrar betala?

Jag har hjälpt min sån med att köpa en bil som han skulle delbetala mig för vilket han inte gjort. Han har nu parkerat den på annans tom (Hemma hos sin pappa där han är skriven) jag har ingen nyckel till bilen.

Jag nu ställt av den för att jag inte har råd med skatt och försäkring.

Hur kan jag få betalt eller få tillbaka bilen på ett rätt sätt?

Han har kostat på den och fixat den fin men vägrar betala mig.

Hur går jag till väga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först att redogöra för vad som gäller utifrån ert avtal, sedan om vad du bör göra nu och sist kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Eftersom din fråga handlar om en fordran (skuld) blir Skuldebrevslagens (SkbrL) bestämmelser om enkla skuldebrev tillämpligt.

Vad har ni avtalat?

Först och främst är det viktigt att klargöra att dina rättigheter i den här situationen bygger på vad du och din son har avtalat om. Oavsett om ert avtal är skriftligt eller muntligt är det lika giltigt oavsett. Utifrån din fråga tolkar jag det som att ni har avtalat om att han skulle betala tillbaka pengarna men att han vägrar göra det. Det är vad ni avtalat om som gäller och din son är skyldig att betala dig den summa pengar ni kommit överens om. Det finns däremot inget som tyder på att du skulle ha rätt att ta tillbaka bilen, om ni inte avtalat något om detta, utan det du har rätt till är pengarna ni kommit överens om.

När är han skyldig att betala dig?

Om ni avtalat om att han ska betala senast en viss dag är han skyldig att betala enligt er avtalade betalningsplan. Om ni inte avtalat om något återbetalningsdatum är han skyldig att betala dig när du begär det, se SkbrL 5 §. Jag förstår det som att han inte betalat enligt er avtalade betalningsplan.

Vad bör du göra nu?

Först borde du höra av dig till din son igen och förklara att han måste betala tillbaka pengarna annars kommer du ta ärendet vidare till kronofogden. Förhoppningsvis väljer han att betala redan då och du slipper att ta ärendet vidare.

Om han fortfarande vägrar att betala kan du vända dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande, se här. Du hittar även mer information om detta i lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Att ansöka om betalningsföreläggande innebär att kronofogdemyndigheten hjälper till att fastställa skulden. Det kostar 300 kr att ansöka om betalningsföreläggande men denna summan kan du begära att din son ska ersätta dig för. Efter att du ansökt kommer kronofogdemyndigheten att skicka ut ett brev med ditt krav på betalning till din son. Sedan finns det tre tänkbara scenarion:

1) Han betalar dig.

2) Han bestrider skulden. I sådana fall får du välja om du vill ta ärendet vidare till domstol.

3) Han svarar inte och då kommer kronofogdemyndigheten att besluta om verkställande, vilket betyder att din son ska betala till dig. Huvudregeln är då att kronofogdemyndigheten kommer att driva in skulden åt dig.

Om den andra situationen skulle inträffa och din son bestrider skulden är det upp till dig om du vill ta ärendet vidare till domstol. Jag skulle rekommendera dig att tänka igenom det noga och redogöra med en jurist innan du beslutar om det, då en domstolsprocess kan komma att kosta dig pengar. Det beror också på hur bevisläget ser ut, ifall ni enbart har ett muntligt avtal kan det vara svårt att bevisa att skulden faktiskt existerar. Eftersom jag inte känner till alla omständigheter kan jag inte uttala mig om ifall du borde ta det vidare till en eventuell domstolsprocess, utan jag rekommenderar i sådana fall att du redogör med en jurist.

Sammanfattning

Din son är skyldig att betala dig de pengar som ni kommit överens om. I första hand rekommenderar jag dig att höra av dig till din son och meddela att om han inte betalar kommer du ta ärendet vidare till kronofogden. Förhoppningsvis betalar han redan i det skedet. I andra hand kan du ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Då kommer kronofogden höra av sig till din son och hjälpa dig att driva in skulden så länge han inte bestrider den. Ifall han bestrider skulden är det upp till dig om du vill ta ärendet vidare till domstol. Min rekommendation är att du i sådana fall redogör med en jurist då en domstolsprocess kan komma att kosta dig pengar.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har övriga frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen! Ifall du behöver mer specifik juridisk rådgivning kan du höra av dig till Lawlines juristbyrå.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare