Hur kan man driva in ett ostridigt skadestånd så fort som möjligt?

Hej! Jag och min hund blev attackerade av en lös hund ifredags och jag fick åka till djursjukhuset och även söka vård på kvällen för egen del! Ägaren till hunden vill vänta på sin försäkring blir klar, men jag har fått tagit mina sjukpensions pengar till att betala med och även fått låna pengar till två räkningar och är nu pank! Ska det gå till så? Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När skadan inträffande på dig och din hund uppstår direkt en rättighet för dig och en skyldighet för den andre hundägaren. Med detta menas att när skadan inträffade uppstod en rätt för dig till skadestånd från den ansvarige, som i detta fall är den andre hundägaren. Detta skadestånd har du rätt att begära så fort du kan specificera ditt krav på ett sätt som gör det möjligt för den skadeståndsskyldige att prestera.

Det som händer om den skadeståndsskyldige inte vill betala eller vill betala senare är att 30 dagar efter att du framställt ditt krav börjar ränta att löpa (RänteL 4 § 3 st). Detta innebär att ditt krav blir större på grund av ränta på så sätt som anges i RänteL 6 § (referensräntan + 8 procentenheter per år). Reglerna om ränta finns just för att en betalningsskyldig ska betala så snart som möjligt.

Att ränta löpet på betalningen är dock inte ett sätt att driva in skulden. Att ränta löper är endast något som ska motivera den betalningsskyldige att betala snabbt. Det finns dock sätt att driva in en skuld tvångsvis.

Det första du kan göra är att ansöka om betalningsföreläggande. Detta gör du hos kronofogdemyndigheten (länk har du här). Det kostar 300 kr att ansöka, och ytterligare 600 kr om/när de beslutar om att verkställa ansökan. Dessa kostnader kan du dock kräva ersättning för av den skadeståndsskyldige. För att din ansökan ska kunna verkställas krävs att den skadeståndsskyldige antingen medger eller inte bestrider ditt krav. Detta borde inte vara något problem eftersom du vet att den skadeståndsskyldige erkänt sin skadeståndsskyldighet. Det fungerar på så sätt att kronofogden efter att ha mottagit din ansökan skickar ut ett brev till den skadeståndsskyldige med en uppmaning att svara och bestrida inom cirka 10 dagar. Om personen inte gör det kommer ärendet automatiskt att gå till verkställande. Därmed är denna väg, genom ansökan om betalningsskyldighet, den mest effektiva och lämpliga vägen att gå.

Om den skadeståndsskyldige mot förmodan skulle bestrida skadeståndsansvar, kan du dock behöva stämma personen. Detta gör du lämpligast hos tingsrätten på den ort där den skadeståndsskyldige bor, eller på den ort där skadan uppstod (du får välja).

Jag hoppas att detta är till hjälp. Tveka inte att ställa en ny fråga eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare