FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag16/08/2018

Hur kan man betala skatt för försäljning av sexuella tjänster?

Att sälja sex är lagligt i Sverige, men att köpa är olagligt så vitt jag har förstått. Stämmer det? Det är ju dock olagligt att inte betala skatt på inkomster. Hur rent praktiskt går man då tillväga med att betala skatt på inkomst man får av att sälja sex? Kan man på något sätt betala skatt på det som privatperson eller behöver man ett företag? Och hur skulle det fungera i sådana fall? (Med tanke på att kunderna gör någonting som är olagligt)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Är det olagligt att köpa sex i Sverige?
Ja det är olagligt. Försäljning av sexuell tjänst inte är olagligt i Sverige och köp av sexuell tjänst är olagligt, 6 kapitlet 11 § brottsbalken.

Är det olagligt att inte betala skatt på sina inkomster?
Ja, även detta konstaterande är korrekt. Den som lämnar felaktig uppgift om sin inkomst eller sina intäkter kan dömas för skattebrott till fängelse i högst två år, 2 § skattebrottslagen.

Hur ska man rent praktiskt kunna betala skatt på sina inkomster som förvärvats genom försäljning av sexuella tjänster?
Av informationen jag fått fram beviljar Skatteverket numera F-skattsedel även till näringsidkare som vill sälja sex. Detta gör det alltså möjligt för en person att ha en enskild näringsverksamhet med F-skattsedel och således också skatta på sina inkomster som uppstått på grund av försäljning av sexuella tjänster.

www.verksamt.se finner du bra information om hur en enskild näringsverksamhet fungerar.

Om du eller någon du känner vill ha hjälp eller stöd för att ta sig ur prostitution finns hjälp att få på www.talita.se.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare