​Hur kan man bemöta sexuellt kränkande samtal?

Hej? Min fru utsätts för obehagliga samtal från hemligt nummer. Vi har gjort en sökning via Telia på numret så vi har fått ett nummer men inget namn. Vi misstänker vem personen är men har inga bevis. I början var det bara tyst och sedan oftare hördes andningar. Sen blev det stönande och han har även stönar hennes namn. Sista samtalet kom härom dagen då skickade min fru detta meddelande till mig: Nu ringde det hemligt nummer igen och den här gången andas någon. Jah säger hallå och någon stönar mitt namn "åh T". Jah säger igen hallå? Vem pratar jag med? Han tar på riktigt på sig själv sen sägwr han "får jag komma i din rakade fitta T". Och fortsätter stöna. Jag säger igen "vem pratar jag med? Hallå? D? Vem pratar jag med" sen bryts samtalet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i Brottsbalken.

Samtalen kan vara sexuellt ofredande

Detta agerande som denna person utsätter dig och din fru för är ett brottsligt beteende. Min bedömning är att det rör sig om sexuellt ofredande(BrB 6:10 2st). Detta eftersom ni gjort det klart att hans samtal är oönskade och att han uttrycker sig på ett väldigt obehagligt sätt som är kränkande.

Eftersom brotten skett upprepade gånger är det olaga förföljelse

Eftersom de sexuella ofredandena skett vid upprepade tillfällen rör det sig om brottet olaga förföljelse(BrB 4:4b). Detta brott innebär att flera brott, som enskilda var för sig setts som mindre allvarliga, kan sättas ihop till ett allvarligare brott när de riktar sig mot samma person.

Du bör polisanmäla

Mitt råd är att ni dokumenterar händelserna så gott ni kan och gör en polisanmälan. Information om hur man polisanmäler finns på polisens hemsida. För denna typ av brottslighet behöver du ringa till polisen på 114 14 alternativt besöka en polisstation.

Jag råder er att inte försöka ta någon kontakt själva med eventuella misstänkta, men ni bör givetvis säga era tankar kring vem ni tror det är till polisen. Ringer personen igen så är mitt råd att ni lägger på luren så fort ni inser vem det är, och kontinuerligt blockerar telefonnumren om personen byter nummer.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare