Hur kan konsument få tillbaka pengar från EU-näringsidkare vid utebliven leverans?

Hej.

Jag har beställt en vara från internet fast från tyskland och betald för det med men jag har inte fått det.

De svarar inte på mejl.

Kan jag få göra ngt för att få pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du har handlat något från Tyskland på distansköp i egenskap av konsument.

Svensk rätt är tillämplig

När du handlar över landgränser finns det regler som bestämmer vilket lands lag som ska användas. De reglerna ingår i den internationella privaträtten. Eftersom du är konsument blir svensk rätt tillämplig på fallet (artikel 6.1 Rom I-förordningen). Det innebär att vi kan se till svenska regler om konsumentlagstiftning i konsumentköplagen.

Kräva att köpet fullgörs (12 § KKöpL) och be om tilläggstid (13 § 2 stycket KKöpL) ellerHäva köpet (13 § KKöpL) ochKräva skadestånd. (14 § KKöpL)

Den tyska internetbutiken kan inte avtala bort de här reglerna eftersom de är tvingande till konsumentens fördel.

Pengar tillbaka genom hävning

Att få tillbaka pengarna innebär en hävning av köpet, se 3. Då får du tillbaka dina pengar och säljaren får tillbaka sin vara (som du förvisso inte tagit emot). För att häva köpet krävs det att köpet är av väsentlig betydelse för dig. Vad det innebär beror på vad du har beställt och vilken objektiv betydelse den varan har i ditt liv. Om du har haft bevisbara kostnader av att företaget inte levererade varan i tid kan du få ersättning för dem också.

Fullgörelse av köpet med tilläggstid. Om företaget levererar inom den tid som ni kommer överens om gör sig företaget inte skyldigt till avtalsbrott.2.Hävning och eventuellt skadestånd.

Ring dem också, om det finns ett nummer. Det är bra att ha skickat samma information skriftligt.

Beroende på hur mycket varan var värd kan det vara rimligt att vända sig till något EU-tvistlösningsorgan om företaget inte svarar. Se information på denna hemsida.

Den leder vidare till:

Skicka in ett klagomål om företagetMall på tyska om brev om krav på leveransStarta en tvistlösningsprocess med företaget, det vill säga att ni försöker att lösa tvisten med hjälp av en tredje part från EU (om det rör sig om en dyrare vara)

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Caroline HalfvarsonRådgivare