Hur kan jag som ensamkommande barn få hit min familj?

Hej! jag är en kille på 17 år som är ensamkommande barn. Jag fick mitt uppehållstillstånd i början på mars och fyller år Januari 27. Jag har min mamma och min lilla syster i Italien och de båda har sitt uppehållstillstånd i Italien. Jag vill att de ska flytta hit till mig och bo med mig hur går jag tillväga? Jag behöver göra det här innan jag fyller 18 och det är bara 6 månader kvar. Behöver jag juridisk hjälp för att få hit henne?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Uppehållstillstånd på grund av anknytning

Enligt utlänningslagen kan föräldrar och syskon till ett ensamkommande barn ansöka om uppehållstillstånd på grund av anknytning till barnet i Sverige (5 kap. 3 § p.4 UtL). Förutsättningarna är att barnet är ogift och under 18 år, har kommit hit utan föräldrarna och har uppehållstillstånd i Sverige av skyddsskäl (t.ex flykting eller alternativt skyddsbehövande).

I den tillfälliga begränsningslagen sägs att uppehållstillstånd som beviljas på grund av anknytning, ges för samma tidsperiod som anknytningspersonens uppehållstillstånd gäller (8 § Begräningslagen).

Hur ska du göra?

På Migrationsverkets hemsida HÄR finns information om hur processen går till samt instruktioner och tips för hur en sådan ansökan för uppehållstillstånd på grund av anknytning görs.

Vad jag kan säga är att det är föräldrarna som gör ansökan, antingen genom en online-ansökan eller på en ambassad. För att svara på din fråga gällande juridisk hjälp, så skulle jag säga att du inte behöver det. Det är din mamma som får ansöka från Italien, och sen är det upp till Migrationsverket att göra en bedömning. Vad gäller syskon så prövas deras uppehållstillstånd normalt sett tillsammans med föräldrarnas ansökan, vilket i praktiken innebär att om föräldrarna beviljas så gör även syskonen det.

Viktigt är också att veta att principen om kärnfamiljens enhet och familjeåterförening är ganska stark. Sådana här frågor som gäller familjeåterförening ska alltid prövas utifrån vad som är det bästa för barnet (vilket är att förenas med familjen). Behovet att vara med sin familj anses starkare för mindre barn. Principen kan också innebära att ibland görs även prövning ifall barnet kan förenas med familjen i hemlandet eller någon annanstans.

Som du säger behövs ansökan göras innan du fyller 18, för sen blir det svårare för familjen att få uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig. Därför råder jag dig att be din familj i Italien att göra en ansökan nu. Läs gärna på Migrationsverkets hemsida vad som behöver uppfyllas och hur det går till så ni är förberedda.

Jag önskar er lycka till!

Vänligen,

Erica LagerRådgivare