Hur kan jag och min sambo göra för att ärva varandra?

Hej! Jag är sambo och undrar om ifall han skriver ett testamente där jag ärver honom istället för hans särkullbarn måste då även jag skriva ett likadant testamente? Vi har båda barn sedan tidigare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv och testamenten finns i ärvdabalken (ÄB).

Vem har rätt att ärva?

Huvudregeln inom svensk rätt är att det är den avlidnes bröstarvingar, alltså dennes barn, som har rätt att ärva i första hand (2 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att om en person avlider ska dennes barn få ärva allt, och dela lika på arvet (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). Den del som då tillfaller varje bröstarvinge utgör dennes arvslott. Det finns även rätt för en efterlevande make att ärva (3 kap. 1 § ÄB). Däremot finns det ingen motsvarande rätt för en efterlevande sambo att ärva. Sambor ärver inte varandra i Sverige.

Rätten att skriva testamente

Den som har fyllt 18 år har rätt att förordna om sin kvarlåtenskap genom testamente (9 kap. 1 § ÄB). Testamentet måste upprättas enligt vissa formkrav för att vara giltigt. Det ska bland annat vara underskrivet och bevittnat (10 kap. 1 § ÄB). I testamentet är man fri att förordna om sin kvarlåtenskap som man önskar. Den enda inskränkningen i detta är att bröstarvingar alltid har rätt till sin laglott. Laglotten utgör hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Om ett testamente inskränker en bröstarvinges laglott kan denne jämka testamentet och på så sätt få ut sin laglott (7 kap. 3 § ÄB).

Din situation

Både du och din sambo är fria att upprätta testamenten för att förordna om er kvarlåtenskap. Testamentena ska respekteras så länge de inte inskränker bröstarvingars laglott, och dessa väljer att jämka. Om din sambo upprättar ett testamente och förordnar att du ska ärva om han avlider kommer detta gälla så länge hans bröstarvingar inte väljer att jämka det. Däremot kommer hans testamente inte innebära att han ärver dig om du avlider. Om du vill att din sambo ska ärva dig om du avlider måste även du upprätta ett testamente. Om ni vill kan ni upprätta ett så kallat inbördes testamente tillsammans där ni förordnar att den som överlever den andre ska ärva. Ni kan, om ni vill, i ert inbördes testamente förordna om att den som överlever den andre ska ärva med fri förfoganderätt, och att när båda avlidit ska barnen dela på all kvarlåtenskap. Fri förfoganderätt innebär att man kan använda egendomen som man önskar, men man kan inte testamentera bort den. Om ni förordnar på detta sätt kanske ni kan undvika att bröstarvingarna väljer att jämka testamentet, och att de i så fall väntar på sina arv tills ni båda avlidit.

Om ni känner att ni behöver hjälp att upprätta ett testamente är ni välkomna att boka en tid hos en av våra jurister. Det kan ni göra här.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare