FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt18/02/2021

Hur kan jag få ut en dom om jag saknar målnummer?

Hej

Jag kontaktade tingsrätten och bad om tidigare domar på en person. Jag har personnumret men dom sa att då lite äldre domar som avser brott är arkiverade så behövs målnummer för att söka fram dom. Hur gör jag för att få målnummer?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det korta svaret på din fråga är att det inte finns något speciellt sätt att gå till väga för att få tag på ett målnummer till en dom.

Vad du kan göra
Generellt sett behöver man kunna målnumret för att få ut domen, antingen om man har varit närvarande på rättegången och skrivit ner målnumret eller tagit del av det på annat sätt. Vad man kan göra i vissa fall är att uppge personnummer så kan domstolen hitta rätt dom, men som du beskriver är domen du söker relativt gammal och det går då inte att använda personnumret för att hitta domen.

Om du vet vilken domstol det är som förvarar domen kan du vända dig direkt till den domstolen och uppge namn, personnummer på inblandade personer eller företag, vad ärendet handlar om, när i tiden domen kom osv så kan det eventuellt gå att hitta domen.

Beroende på åldern på domen kan det vara så att den inte längre finns i domstolens egna arkiv utan hos Riksarkivet. I kontakt med Riksarkivet kan du uppge samma uppgifter som ovan så att de eventuellt kan hitta domen. Om domen är från tingsrätterna eller förvaltningsrätten i Stockholm kommer domen istället finnas hos Stockholms stadsarkiv. Arkiv från Malmö tingsrätt finns på Malmös stadsarkiv.

Tyvärr kommer detta innebära en del jobb för dig och domstolarna då du saknar målnummer. Men enligt offentlighetsprincipen har man rätt att ta del av domar såvida de inte är sekretessbelagda eller liknande.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare