FrågaÖVRIGTÖvrigt20/02/2023

Hur kan jag få tillbaka pengar jag blivit lurad att betala?

Ja hej jag heter XX är 14 år gammal idag i YY så skulle jag köpa något från en person han bor långt ifrån mig så jag tänkte att han kunde posta grejen till mig jag var ganska rädd så jag så till han att han ska skicka bild på hans id kort bara för att vara extra säker han skicka bilden på hans id kort och sen efter det så så han till mig att jag skulle swisha hälften av pengarna nu och andra hälften när grejen kommer till mig jag swisha han för att han ska posta den men efter att jag har swishat han så var det så att han inte svarade och han blocka mig efter så jag vill bara veta om det finns ett sätt för att få mina pengar tillbaka tack och hej

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du tänkte köpa en grej från en hemsida där man kan köpa grejer av andra privatpersoner. Du kom överens med säljaren att du skulle betala för halva grejen genom Swish innan han postade grejen till dig. Efter att du betalat för halva grejen slutade säljaren svara och blockade dig. Det du undrar är om du kan få tillbaka pengarna du betalat på något sätt. Nedan kommer jag besvara din fråga.

Polisanmälan, med mera

Personen som lurat dig på pengar har begått ett brott när han lurade dig att skicka betalningen. Du kan därför göra en anmälan hos polisen om att du blivit lurad på pengar. Det är möjligt att polisen i sådana fall startar en utredning av händelsen vilket senare kan leda till att en åklagare väljer att väcka åtal i domstol mot personen som lurade dig. Vid en sådan rättegång är det möjligt att domstolen fattar en dom som innebär att han måste betala tillbaka pengarna till dig. Tyvärr tar en sådan process ofta lång tid och det är inte säkert att du får tillbaka pengarna även fast du polisanmäler händelsen.

Förutom en polisanmälan kan du även kolla om hemsidan där du hittade grejen som du betalade för erbjuder några möjligheter för dig att få tillbaka dina pengar.

Kontakta försäkringsbolag och bank

Om du har någon form av försäkring som kan tänkas täcka fall där du har blivit bedragen på pengar så bör du kontakta försäkringsbolaget och göra en anmälan om vad som har hänt. En annan sak du kan göra är att kontakta banken där du har ditt konto som är kopplat till din Swish. Det kan vara att banken där du har ditt konto väljer att betala tillbaka dina pengar till dig. Banken har ändå inte någon skyldighet att betala tillbaka dina pengar.

Starta en process mot personen i domstol

Eftersom du kom överens med personen som sålde grejen att du skulle få grejen mot att du betalade honom en gång före du fick grejen och en gång efter du fått grejen har du ingått ett avtal med personen. Eftersom personen inte följt ert avtal och skickat grejen till dig så kan du starta en process mot personen i domstol genom en stämningsansökan. Att starta en process mot personen i domstol är ändå något som kan kosta ganska mycket pengar. Därför är det här alternativet inte så bra om du inte blivit lurad på en större summa pengar.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig lycka till!

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare