Hur kan jag få till en ändring av vårdnaden av mitt barn?

Hej!

Jag har gemensam vårdnad tillsammans med vår sons pappa. Det som är problemet är att pappan har ett alkoholmissbruk och har inte vår son något alls. Sonen är 6 år och har bott hos mig sedan ett år tillbaka på heltid. Pappan vägrar betala underhåll och vägrar skriva på en adressändring så sonen blir folkbokförd hos mig. Jag kan inte söka underhållsstöd om inte barnet är skrivet hos mig. Pappan bistår inte med något kring barnet.

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Din fråga rör vårdnad över barn och bestämmelser om detta hittas i Föräldrabalken (FB).

Vårdnadens innebörd
Det grundläggande i frågor som rör vårdnad är att barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god uppfostran. Ni har som gemensamma vårdnadshavare ett gemensamt ansvar för att barnets behov tillgodoses (6 kap 1 och 2 § FB).

Enligt det du nämner i frågan har inte barnets pappa bidragit för att främja ert barns behov i vart fall det senaste året. I beslut om vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa alltid beaktas med hänsyn till risken att barnet far illa men även barnets behov av att ha en nära och god kontakt med båda föräldrarna (6 kap 2 a § FB). Pappan till ditt barn är också enligt lag skyldig att betala underhåll (7 kap 2 § FB).

Vid gemensam vårdnad ska beslut som rör barnet tas gemensamt (6 kap 13 § FB). Det innebär att pappan inte är tvungen att skriva under en adressändring om han inte vill. Det krävs i så fall att du får till en ändring i vårdnaden för att kunna ta sådana beslut på egen hand.

Vad du kan göra
I första hand kan du ta kontakt med kommunen där du bor och få till ett så kallat samarbetssamtal. Det är ett samtal mellan er föräldrar som leds av en sakkunnig från kommunen med syfte att få er att komma överens i frågor som rör barnet. Kommunen kan även i vissa fall erbjuda familjerådgivning.

Om detta inte fungerar kan du vända dig till domstol för att försöka få till en ändring av vårdnaden. Vårdnads och underhållstvister tas upp i tingsrätten där svaranden (pappan) har sin hemvist. Du kan läsa mer om hur du lämnar in en stämningsansökan här.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare