Hur kan jag få skadestånd om min försäkring inte täcker den uppkomna skadan?

Jag har blivit påkörd av en bil då jag färdades på cykel. Föraren iakttog ej väjningsplikt och anses vållande. Vare sig min hemförsäkring eller fordonets försäkring ersätter dock skadan då det inte ingår i hemförsäkringen och enligt fordonets försäkring ej var en bil jag färdades i. På vilket sätt kan jag ställa skadeståndsanspråk på fordonets ägare alt förare. (Fordonet ägdes och var försäkrat av förarens hustru).

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som du beskriver verkar det inte finnas någon försäkring som täcker den uppkomna skadan.
Vad du kan göra istället är att väcka en skadeståndstalan vid en tingsrätt.

Om det står klart att skadan vållats av föraren och att denne inte iakttagit förevarande väjningsplikt kan detta innebära att skadeståndsanspråket går igenom. Detta kan då bekostas av förarens, alternativ förarens hustrus försäkring. Om så inte skulle vara fallet har du ändå rätt att få ersättning av föraren personligen.

Hur en stämningsansökan upprättas kan du läsa mer om här.

Hoppas svaret varit till din hjälp och lycka till!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare