Hur kan jag få mitt ex att sluta kontakta mig?

Hej, Jag har ett ex. Vi är skilda, har gemensamma barn som bor varannan vecka. Mitt ex har varit på behandling för alkoholism. Det är dock så att mitt ex skriver varje dag, milslånga mail till mig om att han vill ha ett försök till. Jag har blockerat honom på sms. All kontakt angående barnen skall gå via hans mamma. Först var det via min mamma men han skrev då till henne istället och det blev ej hanterbart. Han skriver blandat kärleksfullt och sedan vänder det till ilska, kränkningar och uttalar att det är bättre han inte finns. Det slutar inte trotts att jag provat ignorera, blockera och även pratat med honom, hans föräldrar. Även att säga klart och tydligt att jag inte vill ha något annat än samtal kring barnen med honom. Vi har kontakt via socialtjänsten pga hans missbruk. Även de har sagt åt honom att han måste sluta kontakta mig, men han bara fortsätter. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ditt ex kan göra sig skyldig till ofredande
Det beteende du beskriver kan falla in under brottet ofredande (4 kap. 7 § Brottsbalken). Genom kontaktförsöken ditt ex gör trots att du informerat om att du inte vill ha kontakt kan innebära att ditt ex utsätter dig för störande kontakter som kränker din frid på ett kännbart sätt. Det är viktigt att du är tydligt med att du inte vill ha någon kontakt med ditt ex om du inte redan har gjort det. Gärna tydligt i text så att dels ditt ex inte kan missförstå dig, och dels att det finns bevisning på att du inte vill ha kontakt.

Vad du kan göra
Du kan göra en polisanmälan genom att besöka polisens hemsida, ringa 11414 eller besöka en polisstation. Vid polisanmälan behöver du godkänna att brottet går till åtal för att en förundersökning av brottet ska kunna göras, om du inte gör detta kan polisen inte utreda brottet (23 kap. 1 § Rättegångsbalken).

Vänd dig till en kvinnojour
Situationen du beskriver kan självklart vara väldigt jobbig att hantera. Ett tips är därför att du vänder dig till en kvinnojour för att få stöd och råd i hur du ska hantera situationen. Detta kan vara viktigt då du blir utsatt för brott genom de återkommande kontaktförsöken och ditt ex växlar i kärleksfullhet och hotfullhet. Du kan läsa mer om kvinnojourer här, och leta upp en kvinnojour i närheten av dig här.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare