Hur kan jag få in en skuld som någon vägrar betala?

Hej!

Jag sålde en cykel för 500kr till en barnfamilj lördagen den 18/5.

När de skulle betala med swish blev något fel trots att de slog in rätt nummer vad jag kunde se. Men ett annat namn kom upp på deras telefondisplay som motagare.

Men de godkände summan och tog med sig cykeln. Jag poängterade innan de åkte att jag inte fått in pengar på kontot, men de skulle kontakta sin bank på måndagen 20/5.

I måndags ringde dem och sa att banken inte kunde stoppa den utbetalningen utan att de jagade den kvinna som mottagit pengarna. De ville ha tre bankdagar på sig och jag gick med på detta för att vara till lags.

Nu fredag och de har ännu inte betalat in beloppet på 500kr. Och nu svarar de inte på sms som jag skickat.

Polisen hävdar att detta är en civilrättslig process, medan jag menar på att det borde räknas som bedrägeri eller stöld. Vad anser ni och vad kan jag göra i detta läge då de inte betalat och inte svarar på mina meddelanden. Ska jag polisanmäla eller ska jag anlita en jurist? Det är ju inget jätte belopp vi pratar om, men jag anser att rätt ska vara rätt. Samtidigt som min son är knäckt över att blivit av med sin cykel men inte fått betalt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det räknas som bedrägeri eller stöld beror helt på om personen skickade pengarna till fel person gjorde detta med uppsåt eller inte.

För stöld krävs att personen olovligen tar cykeln ifrån er. Om jag har uppfattat det rätt så fick dem ta med sig cykeln från er, och stöld är då inte tillämpligt oavsett om de har betalat eller inte (8 kap. 1 § brottsbalken).

När det gäller bedrägeri krävs att gärningsmannen medvetet har vilselett dig till att ge över cykeln. I detta fall krävs det alltså att personen vid betalning har undvikit att betala till dig med flit, dvs att personen vid tidpunkten för betalningen hade uppsåt till att vilseleda dig (9 kap. 1 § brottsbalken).

Jag förmodar att det är på detta sätt polisen har resonerat. Bedrägeri kan vara tillämpligt, men det kräver att personen redan från början hade en avsikt att inte betala dig. Om det vid tillfället för betalningen var ett misstag, och personen senare har bestämt sig för att inte rätta till betalningen så är alltså inte bedrägeri tillämpligt.

Utifrån informationen jag har så låter det därmed som att det är en civilrättslig process. Detta betyder att personen i fråga har en skuld till dig. För att få in denna skuld kan du kontakta Kronofogdemyndigheten och be om ett betalningsföreläggande. Kronofogdemyndigheten kommer då att kontakta personen och upplysa om ditt krav med ett föreläggande för personen att svara (25 § lagen om betalningsföreläggande). Personen kan då bestrida, medge eller låta bli att svara på föreläggandet. Vid ett medgivande eller om personen inte svarat på föreläggandet så meddelar Kronofogdemyndigheten ett utslag som du sedan kan använda för att tvångsvis få pengarna (42 § lagen om betalningsföreläggande). Bestrider personen skulden så kan du ta målet vidare till tingsrätten om du vill (33 § lagen om betalningsföreläggande).

Slutsats

Informationen jag har pekar på tyder på att inget brott har skett. Istället kan du ta saken till Kronofogdemyndigheten som kan skicka ett betalningsföreläggande till personen. Om du vill skicka ett betalningsföreläggande till personen rekommenderar jag dig att kontakta Kronofogdemyndigheten för ytterligare vägledning.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare