Hur kan jag få ersättning av min före detta hyresgäst som förstört lägenheten och tillhörande möbler?

Hej! Jag har hyrt ut en möblerad lägenhet i andra hand, hyresgästen har flyttat ut och lägenheten är i extremt dåligt skick och kommer troligtvis behöva saneras, sen finns det åtminstone tre möbler/tillhörigheter som är helt förstörda. Hyresgästen har slutat svara på meddelanden och är okontaktbar för mig i nuläget. Hur går jag tillväga för att få ersättning för dessa saker?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Hur ska du gå till väga för att få ersättning?
Eftersom att du inte får kontakt med personen kan du vända dig till kronofogden och begära hjälp med att driva in din fordran. Kronofogden kommer då skicka ut ett krav till din före detta hyresgäst och om denna inte bestrider kravet kan kronofogden driva in dina pengar. Om din före detta hyresgäst däremot bestrider kravet har du fyra veckor på dig att väcka talan i tingsrätt gällande din fordran, annars förfaller den och du kommer inte kunna väcka talan om fordran igen, se 34 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare