Hur kan jag ärva min sambo?

Jag o min sambo ska flytta till hus. Han ska stå på huset. Vi har ett gemensamt barn o jag har ett sen tidigare förhållande. Hur ska vi göra för att jag inte ska bli helt arvslös om det händer honom något eller så att han inte kan slänga ut mig o ta alla sakerna om det tar slut mellan oss. Jag ska hjälpa till o betala på lånet på huset.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga berör många rättsområden så jag har valt att dela upp frågorna i olika delar nämligen, din möjlighet till arv, din möjlighet att säkra ditt boende och dina saker och tillslut det faktum att du kommer amortera lånet.

Sambor ärver inte varandra

Som du säkert har koll på så ärver inte sambor varandra enligt arvsordningen. För att ärva varandra är en möjlighet att gifta sig. En annan möjlighet för dig att ärva är att din sambo skriver ett testamente om att du ska ärva huset exempelvis. Man kan aldrig tvinga något att testamentera egendom till sig men om han vill göra det kan han testamentera egendom till dig. Viktigt är då att följa formkravet, med två vittnen som inte har ett intresse av arvet och med deras och testatorns (den som skriver testamentet) underskrift. Vittnena måste vara medvetna om att de skriver under ett testamente, men behöver inte tagit del av innehållet (10 kap. 1 § Ärvdabalken) .

Du har alltid rätt till dina saker

Det finns inget du kan göra för att hindra honom från att en dag byta lås och "vräka dig". Däremot innebär inte det att det är okej. Om han skulle slänga ut dig, byta lås och låta alla dina saker inne i huset vara kvar där så är det egenmäktigt förfarande av din egendom och du kan anmäla honom för detta (8 kap. 8 § Brottsbalken). Detta kan i sista hand leda till handräckning av polisen (). Du har således alltid rätt till din egendom inne i hans hus. Däremot står huset på honom och han är den som kommer enligt huvudregeln få behålla huset.

Du behöver inte amortera lånet.

Om du vill amortera på lånet så ska du göra det, men se då till att det antecknas och att ni skriver papper på att du ska få ut den delen du amorterat vid en försäljning eller utflytt. Räntan på lånet är en kostnad till banken för att möjliggöra lånet, den kan ni absolut dela på, den går nästan att likställa med en hyra på det vis att den inte påverkar ert ägande. Däremot kommer amorteringen räknas av på lånet och de pengarna kommer din sambo få ut vid en försäljning. Du betalar indirekt till din sambo, kan man säga. Så om du amorterar tycker jag att det ska skrivas papper med banken att den del du amorterar ska betalas tillbaka till dig, eller att amorteringen innebär att du tar del av ägandet. Kontakta din bank och diskutera detta, så att du inte bara för över halva till din sambo som betalar resten till banken, då du aldrig ser de pengarna igen.

Sammanfattningsvis råder jag dig att…

föreslå din sambo att skriva ett testamente så att du ärver huset efter honom. Du behöver inte oroa dig för att inte ha tillgång till dina saker om han ev. skulle byta lås en dag men det finns tyvärr inget du kan göra för att förebygga en sådan situation i framtiden. Känner du dig osäker på om du kommer behöva en bostad kvickt för att en sådan situation kan uppstå råder jag dig att ställa dig i många bostadsköer. Det är oftast rätt billigt att stå i de kommunala bostadsköerna och även om de är kända för att ha lång väntetid kanske detta endast blir aktuellt om några år och då har du ändå ett säkert boendealternativ, om du inte har ekonomin att köpa. 7 år i en bostadskö i visa kommuner innebär nästintill att fritt välja vilken man vill ta. Du har som sagt även ingen skyldighet att amortera på lånet, då han står som ägare och får ta del av vinsten vid fastighetsförsäljning. Slutligen, med risk att låta väldigt oromantisk, så är arvsrätt och trygghet i boende några fördelar med att vara gifta. Ert barn hade i en sådan situation ärvt fastigheten, men du hade fått förvalta den (3 kap. 3 § Ärvdabalken) och vid en separation skulle en bodelning ske där du enligt huvudregel har rätt till hälften av fastigheten/dess värde.(9 kap. 1 § Äktenskapsbalken) Tyvärr finns inte lika bra möjligheter i det hänseendet för sambor.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare