Hur kan jag anmäla min dotters skola för mobbning?

Hej !

Jag undrar hur kan jag anmäla mitt barns skola

Min dotter gick ur sexan från hennes skola o började på en annan (privat) skola vilket hennes gamla skola va inte nöjd för dom ville att hon o några av hennes kompisar ska helst gå på kommunal skola men när det inte gick då hade lärarna varit i det privata skolan och bara snackar skit om flickorna för att inte hamna på samma klass o det lyckades dom med

Och jag vill gärna anmälda detta som jag tycker att detta är som en vuxen mobbning mot dom här tjejerna framförallt min dotter . Detta är ett förtal helt enkelt min dotter må dålig och upplever som att hon är som ett mönster

Jag vill gärna ha hjälp hur jag Jan göra så att inte andra barn bli drabbade

Alltså detta handlar om bar som är 12 år gamla och bli behandlade på det sättet jag vill gärna få stopp på sådana behandlingar som helt oacceptabelt

Mvh

Hanna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Det finns olika sätt att anmäla skolan/dess personal för hur personalen agerat mot din dotter eftersom skolan du menar har gjort fel är en kommunal skola vilket innebär att det är en myndighet. Det du kan göra är följande:

1. Du kan anmäla detta till justitieombudsmannen som har tillsyn över myndigheter. Då din dotter blivit felbehandlad kommer de att utreda detta för att sedan föreslå vad skolan bör vidta för eventuella åtgärder.

2. Mer specifikt för skolor kan du anmäla detta till skolinspektionen beträffande lärarnas olämpliga beteende mot din dotter. Denna anmälan kommer då tas vidare till lärarnas ansvarsnämnd och sedan kan eventuella påföljder såsom återkallelse av legitimation inträffa.

Ett sista tips: Barn- och elevombudsmannen (BEO)

Jag rekommenderar att ni även kontaktar BEO angående mobbningen som din dotter har utsatts för. De granskar då skolan/personalen helt opartiskt och kan även hjälpa er att få skadestånd i domstol om de finner att skolan agerat felaktigt. Behöver ni mer hjälp i denna fråga är ni välkomna att ställa en ny fråga här eller kontakta en av Lawlines duktiga jurister här.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare