Hur kan ett brottsoffer uttalas sig om sin berättelse utan att riskera förtal?

Jag utsattes för svåra sexuella, fysiska o emotionella övergrepp många år som barn o tyvärr visste min mor om en del av det men lät det ske o hon brast så mycket som förälder (blev omplacerad) att hon inte skyddade mig. Jag har hållit tyst 34 år. Nu med rätt traumabehandling känner jag att ingen sätter munkavel på vad jag fått utstå.

Men jag vill inte åka dit på förtal heller.

Hur blir det när man på sociala medier, ex twitter, berättar sin story? Jag har aldrig nämnt namn el utgivet personliga uppgifter om inblandadw parter, varken förövare, mor el bror (som pryglat mig m mors vetskap).

Kan man ändå anklagas för förtal? Ingen har blivit anmäld nångång, jag är ett mörkertal. Men hur ska jag nonsin kunna berätta min story som oxå bidrar till läkning läka om jag inte får skriva ex mamma, bror.. Exempelvis visste? Om jag skriver att ngn i familjen visste, kan ju folk gissa, men är det fortf förtal? Hur kan sexualbrottsoffer tala ut utan att åka dit för ngt? Tystnaden har gjort mig så sjuk o jag har rätt att berätta mina upplevelser ju.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser gällande förtal finns i Brottsbalken (BrB).

I Sverige har vi en grundlagsskyddad yttrandefrihet som innebär att varje medborgare i landet har rätt att uttrycka sig fritt genom tankar, åsikter och känslor. Yttrandefriheten begränsas dock i vissa fall, t ex. brottet förtal.

Förtal är när en person utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgifter som är ägnade att utsätta en annan person för andras missaktning (5 kap. 1 § BrB).

Om brottet anses som grovt kan man dömas för grovt förtal. Vid bedömning ska det särskilt beaktas om gärningen med hänsyn till bl.a. uppgifternas innehåll eller spridningens omfattning varit ägnad att medföra allvarlig skada (5 kap. 2 § BrB).

För att det ska räknas som förtal ska uppgiftslämnandet vara nedsättande enligt samhällets allmänna uppfattning, uppgiften behöver inte faktiskt ha lett till skada eller utsatt personen för missaktning, utan bara att uppgiften varit ägnad att göra det. Den subjektiva uppfattningen av uppgiften eller uttalandet är avgörande vid bedömningen om ett brott har begåtts.

Undantag från när en handling ska anses som förtal är i situationen när personen är skyldig att uttala sig eller lämna uppgifter t ex. i polisförhör.

I ditt fall har du blivit utsatt för väldigt hemska handlingar och det är självfallet inte olagligt att dela med sig av sin livsberättelse och trauma med andra. Brottet förtal syftar inte till att få brottsoffer att hålla tyst om brott de utsatts för. Däremot är du inte skyldig att uttala dig om händelserna på sociala medier som i t ex. ett polisförhör och om du inte skriver anonymt på sociala medier kan riskera att göra dig skyldig till förtal om du öppet utpekar din mamma och bror i ett sådant inlägg.

Sammanfattningsvis, du kan öppet skriva om din livsberättelse om du inte utpekar dina familjemedlemmar eller skriva ut din berättelse helt anonymt så att det inte är möjligt att identifiera familjemedlemmarna. Det viktigaste är att inte ha för avsikt att missakta och utpeka familjemedlemmarna, utan att syftet är att berätta om ditt trauma. Om din mamma eller bror blir utpekade kan de väcka åtal mot dig om förtal (5 kap. 1 § BrB).

Jag hoppas det gav dig svar på dina frågor om vad brottet förtal innebär och hur du kan uttala dig om din livsberättelse.

Vänligen,

Sophie CronenbergerRådgivare