Hur kan en arbetsgivare avsluta en provanställning?

Uppsägning vid provanställning; är det ok med 14 dagar.;då jag ej sett ett avtal. Ena chefen sa allt var bra 2 dagar senare k9mmer en annan. Och säger y

Upp en

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har blivit meddelad om att din provanställning kommer att bli uppsagd om 14 dagar. För att besvara denna fråga får man vända sig till lagen om anställningsskydd (LAS) som reglerar ens anställning. Jag kommer därmed utgå från att du är en arbetstagare som omfattas av LAS, men notera att vissa personer kan vara undantagna lagen så som en vd eller arbetsgivares familjemedlemmar (1 § LAS).

Enligt lagen får avtal träffas om tidsbegränsad provanställning om högt sex månader. Om arbetsgivaren eller arbetstagaren inte vill att anställningen ska fortsätta efter prövotiden har löpt ut, måste någon av parterna senast vid prövotidens utgång meddela motparten om detta (6 § LAS).

Arbetsgivaren måste även ge besked i förtid om att provanställningen kommer avslutas och inte övergå i en tillsvidareanställning, minst två veckor i förväg (31 § LAS).

Att du har blivit meddelad om att provanställningen kommer avsluta om 14 dagar är därför rätt enligt lagen. Arbetsgivaren behöver inte heller ange några skäl till varför din anställning avslutas, även om det kan upplevas som orimligt.

Jag hoppas du är nöjd med mitt svar! Annars kan du alltid höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare