FrågaFAMILJERÄTTAdoption15/11/2018

Hur kan adoptionen återgå?

Hej! Jag Har ett barn som min föredetta adopterade men idag far han illa då denna mannen är elak mot honom samt rasistisk då pojken är från ett a mat land jag är orolig och det stod i beslutet att pojken skulle få veta vartifrån han kommer men mannen vill inte att vi säger något o kag är själv lite nervös för honom. Hur kan jag få bort abDoptionen? Var 2,5 år sedan han adopterade honom

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör vårdnad av barn samt verkningar av adoption.

Hur adoption påverkar vårdnad

När en adoption genomförs så släcks andra vårdnadshavande ut. Man kan säga att man endast får ha två vårdnadshavare, och man skapas av två människor. Om just de biologiska människorna inte ska vara vårdnadshavare och någon annan ska ta dennes plats (genom adoption) så "släcks" den biologiska vårdnaden och "adoptionsföräldern" tar exakt samma ställning som en biologisk förälder. Varför berättar jag detta, Jo för ditt ex blev vårdnadshavare när han adopterade och att ta ifrån vårdnaden från denne är därför samma sak som att ta ifrån en biologisk förälder vårdnaden. D.v.s. det är samma process.

Hur kan en adoption återgå?

I och med den förklaring jag precis gav så är enda sättet för en "adoption att återgå" att ansöka om ensam vårdnad. Det kan du absolut göra, det är inget som hindrar dig från att ansöka om ensam vårdnad. Däremot finns en presumtion om gemensam vårdnad och det krävs därför skäl för att ta ifrån ena vårdnadshavaren vårdnaden. Det finns ett avgörande där man sagt att ett fall där föräldrarna var oense om vilken skola barnet ska gå i, där föräldrarna bodde i samma kommun, inte var tillräcklig konflikt för att den ena skulle beviljas ensam vårdnad. Nedan följer några parametrar av många kring vad man tar hänsyn till när man avgör en vårdnadstvist.

Vad tar man hänsyn till vid en vårdnadstvist?

Man tar hänsyn till hur vårdnaden sköts, och hur barnet påverkas. Det innebär att man tar hänsyn till vilka konflikter som råder mellan föräldrarna men det som avgör är vilken lösning som hade varit bäst för barnet. Bedömningen om vad som är bäst för barnet är lagstadgat och består av flera olika aspekter. Först och främst får det inte finnas någon risk att barnet far illa hos ena föräldern. Om barnet far illa hos ena föräldern är det ett väldigt starkt incitament till att denne föräldern inte är lämplig som vårdnadshavare. Det kan vara fysiskt, verbalt eller psykisk behandling. Man främjar även kontinuitet i barnens liv på det vis att man inte vill "rycka upp" barn ur sitt hem, där denne har skola, vänner och egen trygghet. Desto äldre barnet är desto fler aktiviteter/tryggheter/kontakter brukar barnet ha och därför kan principen om kontinuitet väga starkt för lite äldre barn. Man beaktar även att varje barn har en rätt till god kontakt och relation till båda föräldrarna. Forskning har visat att barnet mår psykiskt bättre om denne har en god relation till båda sina föräldrar. Observera dock att man talar om barnets rätt till kontakt, inte föräldrarnas rätt till kontakt. Man gör bedömningen utifrån barnet. Den sista parametern som har betydelse i bedömningen är barnets vilja. Man tar hänsyn till vad barnet själv vill i den mån det är rimligt med hänsyn till barnets ålder och mognad. Vid 12 år har dem mycket inflytande i beslutet, men man gör en individuell bedömning i alla åldrar efter mognad. (6 kap. 2 a § Föräldrabalken)

Min bedömning av din situation

I ditt fall är min bedömning att det är svårt att få ensam vårdnad enbart p.g.a. att han inte vill avslöja uppgifterna om barnets ursprung. Det är inte en tillräcklig konflikt för att ta ifrån honom vårdnaden om han i övrigt är en lämplig förälder. Det som däremot kan innebära ensam vårdnad för dig är om han genom rasism förtrycker barnet på ett sådant sätt att barnet far illa hos honom. Om barnet far illa hos honom kan det tala för att han inte är lämplig vårdnadshavare. Bedömningen kring om hans beteende sätter barnet i en dålig situation görs av domstolen efter den utredning som sker kring barnets bästa när man ansöker om ensam vårdnad. I och med att jag inte vet på vilket sätt barnet påverkas hos sin pappa så är det svårt för mig att säga om det finns skäl för ensam vårdnad men jag vågar ändå säga att det inte gör det enbart p.g.a. hans vägran att berätta för sonen. Du säger att du har ett beslut som säger att pojken har rätt att veta och ska informeras, och då råder jag dig att följa det. Om du är nervös över pappans reaktion ber jag dig kontakta familjerätten i din lokala kommun för att få till ett samtal. Familjerätten kan ordna med "samarbetssamtal" vilket innebär att du och ditt ex träffar en person på familjerätten som medlar lite er emellan och kan hjälpa er komma fram till vad ni ska göra. Står det redan i ett beslut så kommer personen troligtvis säga att ni måste följa beslutet, men då kan det vara skönt för dig att det kom från familjerätten och inte enbart från dig. Då kanske han inte vågar sätta emot på det sättet.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning
Natalie van den BroekRådgivare