hur hanteras en skuld till ett dödsbo?

Jag har lånat pengar av en vän som tyvärr avlidit. Vi har själva upprättat skuldebrev mellan oss med avbetalningsplan och villkor. Detta är inte en fråga om jag behöver betala tillbaka till hans dotter som är hans enda arvinge, för det är en självklarhet att hon ska få pengarna, utan jag undrar om hon kan kräva in hela summan på en gång eller om jag kan fortsätta betala av enligt min och hennes pappas överenskommelse. Lånet ska vara återbetalat 2027 och jag har följt villkoren och avbetalningarna till punkt och pricka. Och hur kan jag säkerställa att jag betalar till rätt ställe? Jag och dottern har tyvärr inte en positiv relation så jag kan inte ha någon dialog med henne hur mycket jag än försöker.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag börja med att beklaga din väns bortgång. Jag tolkar dig som att du har lånat pengar av honom, och att ni skrivit ett skuldebrev med en avbetalningsplan, och nu undrar du hur den kvarvarande skulden ska betalas.

Dödsboet förvaltar den avlidnes tillgångar och skulder

När en person avlider så bildas ett dödsbo efter denne, vilket är en juridisk person (18 kap. 1§ ärvdabalken). Dödsboet förvaltas av dödsbodelägarna, vilka vanligen är arvingar, testamentstagare och makar. Det är då dödsbodelägarnas uppgift att ta hand om dödsboet och uppteckna boets tillgångar och skulder. Om din vän inte hade något testamente eller en maka, så torde hans dotter vara den enda dödsbodelägaren. Om hon inte är den enda dödsbodelägaren, krävs det generellt samtliga dödsbodelägares samtycke vid åtgärder gällande förvaltningen av dödsboet.

Hur hanteras en fordring när borgenären avlider?

När din vän gick bort, behandlas alla hans tillgångar och skulder i hans dödsbo. En fordran, alltså ett lån till någon annan från honom, försvinner då inte bara för att en person avlider, utan den hanteras då som en tillgång som kommer att tillhöra dödsboet. Dödsboet kan därför ta med tillgången i bouppteckningen. Eftersom fordringen räknas som en tillgång till värdet av själva fordran, kan den också ärvas och fördelas mellan den avlidnes arvingar. Om din vän endast hade ett barn, och inget testamente, ärver hon fordran på dig. Eftersom ett lån har ett värde av det lånade beloppet, så torde din väns lån till dig inte heller strida mot arvsrättsliga regler om kränkning av hennes arvsrätt.

Dottern kan alltså driva in fordran som din vän hade mot dig. Som utgångspunkt ska detta göras under samma förutsättningar som för din vän, då allmänna förmögenhetsrättsliga principer säger att ingånget avtal ska hållas. I praktiken blir det då ett så kallat borgenärsbyte, så hon blir borgenär i stället för din vän.

Finns det då ett skuldebrev, fungerar det som ett bevis på avtalet om skulden mellan dig och din vän, och som jag förstår det finns det däri angivet hur lånet ska betalas tillbaka enligt en angiven avbetalningsplan. Det är min uppfattning att hans dotter då också ska följa denna avbetalningsplan, men utan att se skuldebrevet i sin helhet kan jag inte säga det med full säkerhet. När det finns ett skuldebrev kokar det oftast ner till att tolka det. Det kan finnas klausuler som reglerar vad som ska hända när en avtalspart går bort, som kan ge dennes dödsbodelägare rätten att driva in fordringen omedelbart så som förfallen vid hans bortgång. Om det inte finns en tydlig avbetalningsplan, eller ett slutdatum för skulden, kan dottern driva in hela skulden på en gång (1 kap. 5 § skuldebrevslagen). Men om det tydligt framgår en avbetalningsplan som du dessutom följt, ska denna följas även av dottern. Din väns dödsfallet föranleder ingen särskild rätt för henne att kräva hela skuldens betalning omgående. Om hon skulle vilja bli av med fordringen och få ut pengarna direkt, torde hon vara tvungen att sälja fordran till någon annan som i sin tur får driva in den i enlighet med skuldebrevet. Om det dock skulle vara så att dödsboet har större skulder än tillgångar så att det behöver försättas i konkurs, gäller andra regler beträffande indrivandet av fordringar.

Viktigt är dock att tänka på med skuldebrev, särskild om det finns en avbetalningsplan, att det framgår tydligt även att avbetalningarna har gjorts. Vanligen ska det skrivas på skuldebrevet vad som har avbetalats.

Sammanfattning och råd

Sammantaget utgör alltså det lånet som din vän hade till dig, en fordran och en tillgång i dödsboet som kan ärvas av hans dotter. Hon ska som utgångspunkt driva in fordran så som framgår av skuldebrevet mellan dig och din vän, då ingånget avtal ska hållas. Det som kan strula till det är om skuldebrevet är oklart formulerat, eller om det finns utrymme att tolka att hon kan driva in skulden direkt exempelvis vid borgenärens dödsfall. Annars kan jag inte se att enbart borgenärens dödsfall skulle medför att hon får driva in hela skulden omedelbart.

I övrigt är min rekommendation att du försöker prata med henne, så ni är överens om hur dina inbetalningar ska ske, alltså till vilket konto och liknande. Om du betalar till fel ställe är det inte säkert att du kan göra det med så kallad befriande verkan, alltså att du inte blir skyldig att betala igen till rätt ställe. Det är därför viktigt att försöka få denna information av henne. Jag förstår att det kan vara svårt men det är verkligen en fördel i dessa situationer att försöka komma överens, särskilt om du har lång tid kvar på din avbetalning. Om det är så att ni två har svårt att kommunicera, kanske ni kan göra detta via en gemensam vän eller liknande.

Jag hoppas du fick någon vägledning i dina frågor! Om du önskar vidare hjälp, eller att en jurist ska kolla på omständigheterna och skuldebrevet, kan du återkomma till mig så kan jag förmedla kontakt till vår juristbyrå. Jag nås för ändamålet på sara.pedersen@lawline.se

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare