FrågaFAMILJERÄTTAdoption09/01/2018

Hur gör vi om min fästman vill adoptera min dotter?

Hej, jag har en 7 åring dotter som har träffat sin pappa ca 5 gånger under dessa år. Jag har ensam vårdnad han har gjort klart för mig att han inte vill ha något med dottern att göra.

Nu väntar jag och min fästman vårt gemensamma barn tillsamman och min fästman vill gärna adoptera min dotter. Det ville min dotter själv då hon anser att han är hennes pappa.

Hur går jag till vägar ? Vem kontaktar jag? Måste vi vara gifta ? Hur långtid tar ett sånt beslut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

För att din fästman ska adoptera ditt barn så måste ni först gifta er, eftersom han måste vara din make för att adoptera din dotter, och sedan måste ni skicka in en adoptionsansökan till tingsrätten där ni bor (4 kap. 1 § FB). Det finns inga färdiga blanketter att fylla i utan ni betalar in en ansökningsavgift på 900 kronor till tingsrätten och anger allas namn och personnummer, samt skickar in ett papper där ni beskriver varför din fästman vill adoptera din dotter, att det inte utgår något vederlag för adoptionen, barnets namn och samt hans underskrift, vidare ska ni bifoga hans och din dotters personbevis. Ni ska också skicka med ett papper där du samtycker till adoptionen. Om ni har frågor om adoptionsansökan kan ni vända er till tingsrätten där ni bor.

Huvudregeln är att båda föräldrarna måste samtyckte till en adoption eftersom er dotter är under 18 år men eftersom pappan inte är vårdnadshavare krävs inte hans samtycke. Oavsett om han samtycker eller inte kommer han dock bli tillfrågad om sin åsikt, om det är möjligt (4 kap. 5 a § FB). Det är sedan tingsrätten som prövar om det är lämpligt att adoptionen äger rum. Rätten ger tillstånd om adoptionen är till fördel för din dotter och om din fästman har uppfostrat barnet eller vill uppfostra henne, eller om det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan din fästman och din dotter finns särskild anledning till adoptionen. När tingsrätten gör en sådan lämplighetsbedömningen så ska de ta hänsyn till din dotters vilja med beaktande av hennes ålder och mognad (4 kap. 6 § FB). Det är svårt att säga hur lång tid det tar innan ansökan om adoptionen har prövats.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare