FrågaFAMILJERÄTTAdoption23/06/2020

Hur gör vi när min partner ska adoptera mitt barn?

Min pojkvän ( blivande make ) vill adoptera min son. Min blivande make bor i USA och min sons pappa vill ge mig full vårdnad. Hur ska vi gå till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Jag hänvisar dig till en steg-för-steg-guide för adoptionsprocessen som sveriges domstolar har gjort. En sambo eller make får adoptera sin partners barn 4:6 2 st FB om partnern samtycker. Är barnet över 12 år ska barnets samtycke också inhämtas 4:7 FB. I och med att sonens pappa är vårdnadshavare behöver hans samtycke också inhämtas om det inte finns synnerliga skäl för att det inte ska behövas 4:8 FB. Ansökan görs av den som vill adoptera hos tingsrätten på den ort där pojken bor 4:11-12 FB. En adoption ska vara lämplig, för att avgöra detta är det framförallt barnets behov och adoptivförälderns lämplighet som beaktas 4:2 FB, barnets bästa ska vara avgörande i adoptionsfrågor 4:1 FB.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare