FrågaFAMILJERÄTTAdoption15/08/2017

Hur gör vi för att man man ska adoptera min dotter?

Hej jag har ensam vårdnad om min dotter som blir 15år. Min man ( nyligen gifta) vill adoptera min dotter.

Hur går vi tillväga. Min dotter har DS och utveckling störning o kan själv inte förstå detta o ge sitt samtycke. För henne blir det ingen skillnad då hon redan kallar l anser Jimmy som sin pappa.

Var vänder vi oss för att göra det lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att vänder dig till Lawline med din fråga!

Adoption av makes barn

Din man får adoptera din dotter om du samtycker till det (4 kap. 3 § FB). Huvudregeln är att också din dotter måste samtycka eftersom hon har fyllt tolv år. Utifrån din beskrivning är hon dock att anse som varaktigt förhindrad att lämna samtycke och då krävs inte det för att adoptionen ska få ske (4 kap. 5 § FB).

Om din dotter har en till förälder så krävs inte dennes samtycke eftersom personen inte har del i vårdnaden men ska personen höras i processen om adoption, om det är möjligt (4 kap. 5a § och 4 kap. 10 § FB).

Det är tingsrätten som prövar om det är lämpligt att din man adopterar din dotter. Tingsrätten lämnar tillstånd om det är till fördel för din dotter och din man har uppfostrat henne, eller vill det, alternativt att det med hänsyn till det personliga förhållandet mellan din man och din dotter finns särskild anledning till adoptionen (4 kap. 6 § FB).

Ansökan om adoption

Ansökan om adoption görs hos tingsrätten där ni bor. Här finns en blankett från myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöds hemsida som ni kan skicka in till tingsrätten. Där uppger ni din mans namn och personuppgifter, din dotters namn och personuppgifter samt anger varför ni vill att din man ska adoptera din dotter. Förutom att skicka in en ansökan om att adoptera måste ni betala en ansökningsavgift till tingsrätten som är på 900 kronor.

Hoppas detta var till hjälp!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare