hur gör man så att gåva inte utgör förskott på arv?

Jag vill INTE att gåva till någon av mina barn ska utgöra förskott på arv. Hur mycket skulle det kosta att få det formulerat och skrivet av er?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du behöver skriva är ett gåvobrev, däri det bör framgå att gåvan inte ska utgöra ett förskott på arv. Viktigt är att det framgår tydligt vilka som är givare och mottagare, och att gåvan inte utgör förskott på arv. Jag vill uppmärksamma att om gåvan inskränker annan arvinges laglott, och den kan likställas med ett testamente, kan den som erhållit gåvan bli skyldig att ge tillbaka del av den eller utge ersättning för dess värde så de kränkta laglotterna täcks (7 kap. 4§ Ärvdabalken).

För att få hjälp med att skriva ett gåvobrev kan du köpa en av våra tjänster under "fast pris". Det finns en tjänst som avser gåvobrev, och kostar 1 995 kr om det avser lös egendom, och 3 995 kr om det avser fastighet eller bostadsrätt. Är det fastighet inkluderas upp till 30 minuters konsultation via mejl eller telefon, om det är lös egendom (ex. bil, möbler, pengar) så inkluderas 15 minuters konsultation via mejl eller telefon, se här.

Om du önskar komma i kontakt med vår juristbyrå kan du återkomma till mig så kan jag härleda dig vidare! Jag nås för ändamålet på sara.pedersen@lawline.se

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare