Hur gör man om man vill gifta sig med en person som bor i Sverige?

Hej. Min flickvän har sökt asyl i Melilla som tillhör Spanien. Jag är svensk medborgare och jag vill ta med henne till Sverige och vi gifter oss. Vi är ett lesbiskt par. Jag är med henne just nu i Melilla. Vi kan inte lämna varandra. Är det möjligt för oss att försätta i Sverige?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom vad som gäller om en utländsk medborgare vill bli sambo eller gifta sig med en person som bor i Sverige, och vill flytta till Sverige. Därefter kommer jag att gå igenom vad din flickvän ska göra för att ansöka om uppehållstillstånd, samt ge råd om vad du kan göra nu.

Vad gäller om en utländsk medborgare vill bli sambo eller gifta sig med en person som bor i Sverige?

Det framgår att din flickvän har sökt asyl i Melilla, som tillhör Spanien, men det framgår inte vilket land din flickvän är medborgare i. Om man är medborgare i ett land utanför EU och vill flytta till en familjemedlem i Sverige behöver man uppehållstillstånd. Man kan få uppehållstillstånd om man planerar att bli sambo eller gifta sig med en person som bor i Sverige.

Personen som bor i Sverige måste kunna försörja sig själv och sin blivande make/maka alternativt sambo och ha en tillräckligt stor bostad, se information på Migrationsverkets hemsida, länk här.

Hur ska din flickvän gå tillväga för att ansöka om uppehållstillstånd?

Din flickvän bör ansöka om uppehållstillstånd på Migrationsverkets hemsida, länk här. Din flickvän ska göra ansökan från sitt hemland eller annat land där hon har tillstånd att bo, hon kan alltså inte åka till Sverige och göra ansökan här, se information på Migrationsverkets hemsida, länk här.

Vad du kan göra nu

Om du och din flickvän vill ha hjälp med ansökan kan ni anlita Lawlines juristbyrå, länk för att boka tid med jurist här. Lawlines juristbyrå debiterar 2 000 kronor per timme.

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare