FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/12/2020

Hur gör man när SJ agerat felaktigt?

Hej!

Jag åkte tåg med SJ på studentbiljett. I bokningen står det att man som resande student ska kunna uppvisa Studentlegitimation vilket är antingen Mecenatkort ELLER Studentkortet med eller utan SJs logga. När kontrollant ber att få se på min studentlegitimation visar jag upp mitt studentkort i appen på mobilen som jag alltid gjort. Det står “nyexad" på kortet men det är giltigt fram till 2021-02-21. Kontrollanten ger mig trots det en tilläggsavgift på 1200:- (och är allmänt otrevlig och kränkande mot mig så hela vagnen hör när jag börjar ställa frågor få jag vart chockad eftersom jag trodde att jag reste med rätt biljett). Kontrollanten säger att mitt kort inte är giltigt men enligt SJs bokningstids är det det då det inte står någonting om detta någonstans. Kan jag överklaga? Skamligt!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga, så har du ett giltigt studentkort, men personalen på tåget ansåg trots allt att du inte reste med rätt biljett.

Om man ser till SJs hemsida så säger dem att man måste ha ett giltigt kort med deras märke på, oavsett om det är mecenat eller studentkortet. Detta är något som jag presumerar att du har på ditt kort.

Att de trots allt gav dig böter är därför felaktigt agerat och du bör kontakta deras kundtjänst. Löser det sig inte efter att du har kontaktat deras kundtjänst så tycker jag att du skall ta tvisten vidare till ARN (allmänna reklamationsnämnden). ARN är nämligen en myndighet som hjälper till att avgöra tvister mellan dig som privatperson och företagare. Gå gärna in på deras hemsida och se dig runt för mer information.

Jag hoppas nu att jag har kunnat hjälpa och att allt löser sig för dig! Stort lycka till.

Behöver du mer juridisk hjälp så tveka inte på att ställa ytterligare en fråga till oss eller boka en tid med en av våra kunniga jurister.

Allt gott!

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare