Hur gör man när någon upprättat en falsk profil i annans namn på nätet?

Hej.

Det har skapats en profilsida på en datingsida som säger sig vara jag.

Då jag ej nyttjat denna sida på över ett år, samt raderade kontot när jag avslutade mitt användande av datingsidan för jag träffade min fästman jag lever med idag.

Hur kan jag gå vidare med detta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olovlig identitetsanvändning

Om någon skapar en falsk profil i ditt namn kan det utgöra olovlig identitetsanvändning (4 kap. 6 b § brottsbalken). Brottet innebär att någon utger sig för att vara en annan person genom att olovligen använda sig av en annan person identitetsuppgifter.

För att en person ska kunna dömas för brottet måste handlingen ha gett upphov till skada eller olägenhet för den person vars uppgifter använts. Straffet för olovlig identitetsanvändning är böter eller fängelse i högst två år.

Bestämmelsen ska alltså kunna användas för att komma åt någon som upprättat en falsk profil i annans namn. Det som krävs är att användningen skett olovligen, och att en annan persons identitetsuppgifter brukats som t.ex. namn, bilder eller e-postadress.

Gärningsmannen ska ha utgett sig för att vara en annan person och genom användandet bidragit till olägenhet eller skada.

Hur ska man gå tillväga?

Min rekommendation är att anmäla det falska kontot på dejtingsidan genom att mejla till företaget eller fylla i ett formulär och försöka uppmärksamma företaget på att du har blivit utsatt för en identitetsstöld så att de kan stänga ner kontot. Många hemsidor och sociala medier arbetar idag effektivt för att ta bort falska profiler vilket ofta göra att man kan får hjälp fort.

Om detta pågått under en längre tid och du vill polisanmäla personen för olovlig identitetsanvändning, rekommenderar jag dig att gå direkt till polisen innan du anmäler kontot på dejtingsidan så att inte kontot raderas innan det finns dokumenterat. Polisanmälan kan du göra genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Sophie CronenbergerRådgivare