Hur gör man för att skilja sig?

Finns det ett sätt att gå över från att vara gifta till att bli sambor istället? Om man vill fortsätta leva så som man gör men inte vara gifta längre? Känns konstigt att separera och gå igenom allt vad det innebär när inget i vårt liv praktiskt ska förändras. (Vi har minderåriga barn och alltså betänketid på skilsmässan.) Fattar inte riktigt vad jag själv frågar... Hoppas ni fattar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man inte längre vill vara gift finns det inget annat sätt att lösa det än att skilja sig. Huvudregeln vid skilsmässa är att makarna har rätt till det direkt, om de är överens om det. Men som du själv skriver så gäller inte det om man har barn under 16 år som bor hemma. Då måste skilsmässan föregås av en betänketid. Detta framgår av 5 kap. 1 § äktenskapsbalken.

Som jag förstår det så önskar du och din make/maka att fortsätta leva ihop, men inte som gifta. Vill ni inte längre stå som gifta med allt vad det innebär så måste ni ansöka om äktenskapsskillnad. Detta görs vid tingsrätten och kan numera göras digitalt. Vanligtvis innebär en skilsmässa att bodelning ska göras och att vårdnaden kring barn måste hanteras. Men under förutsättning att ni ska fortsätta leva ihop behöver ju inget av detta göras. Så rent praktiskt är ansökan till tingsrätten det enda ni behöver göra.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare