Hur gör man för att kunna låta sambo bo kvar i hus utan att särkullbarn har anspråk på arv?

Hej,

min sambo och jag ska köpa hus tillsammans. Inga gemensamma barn, dock 2 särkullebarn. Hur gå tillväga med skrivning/testamenta så att den utan barn kan bo kvar i huset om den med barnen skulle gå bort först?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sambos har ingen arvsrätt, till skillnad från makar som ärver av varandra. Istället måste sambos blir arvsberättigade genom testamente. Du kan alltså skriva ett testamente där du låter din sambo ärva huset med efterarvsrätt till barnen, som exempel. Dock får inte detta göra att testamentet inskränker på barnens rätt till sina laglotter.

Som bröstarvinge och särkullbarn har man nämligen alltid rätt att få ut sin laglott direkt vid sin förälders död, vilket framgår av 7 kap ärvdabalken. 7 kap 1 § ärvdabalken anger att hälften av arvslotten är det som utgör barnens laglott. I ditt fall innebär det att hälften av din totala kvarlåtenskap utgör barnens laglott. Huset får alltså inte vara mer än hälften av din totala egendom, om den ska kunna testamenteras till din sambo utan att barnen kan kräva jämkning av testamentet enligt 7 kap 3 § ärvdabalken.

Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Vill du ha hjälp med skrivande av testamente eller utredning av hur du ska göra med ert hus, rekommenderar jag dig att ta hjälp av någon av våra jurister. Du mailar då info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare