Hur gör man för att få tag på en dom om äktenskapsskillnad?

Behöver domslutet på min skilsmässa 1993

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer kort att gå igenom vilken domstol som fattar beslut om skilsmässa, samt ge råd om vad du kan göra nu.

Vilken domstol fattar beslut om skilsmässa?

Om man ska skiljas, ansöker man om skilsmässa hos tingsrätten. Det är tingsrätten som fattar beslut om skilsmässa. Efter eventuell betänketid meddelar tingsrätten meddelar därefter en dom om äktenskapsskillnad (som är ett annat ord för skilsmässa). Du kan läsa mer information om detta på Sveriges domstolars hemsida (länk här).

Vad du kan göra nu

Om du behöver domen om äktenskapsskillnad rekommenderar jag att du per telefon eller mail kontaktar den tingsrätt som meddelade domen om äktenskapsskillnad och begär ut domen.

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare