FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/08/2019

Hur gör man för att en gåva ska räknas som enskild egendom?

Jag tänke ge ca 1 milj till min son som enskild egendom vid köp av bostad med sin sambo. Räcker det att skriva ett govåbrev om detta. De planerar eventuellt att gifta sig i framtiden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill säkerställa hur du ska göra för att gåvan enbart ska gå till din son och inte till hans partner, om han i framtiden gifter sig. Reglerna om detta finns i äktenskapsbalken (ÄktB), alternativt sambolagen (SamboL) om han fortsätter att bara vara sambo.

Vid en eventuell skilsmässa ska makarnas tillgångar fördelas genom en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen är det enbart makarnas giftorättsgods som ska ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är allting som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB).

Du kan bestämma att gåvan till din son ska vara enskild egendom, och det räcker helt riktigt med att skriva ett gåvobrev! Vad som är viktigt är att du tydligt skriver att pengarna ska vara din sons enskilda egendom (7 kap. 2 § punkt 2 ÄktB). Även det han köper för pengarna, t.ex en bostad, kommer då fortsätta vara hans enskilda egendom (7 kap. 2 § punkt 6 ÄktB).

På liknande sätt fungerar det om din son inte gifter sig utan bara separerar från sin sambo. I bodelningen är det då bara samboegendom som ska ingå (8 § SamboL), och gåvor man har fått med villkoret att det ska vara enskild egendom räknas inte som samboegendom (4 § SamboL).

Så du skriver ett tydligt gåvobrev kommer värdet av gåvan inte att tas med i bodelningen om din son i framtiden skulle separera eller skilja sig!

För att försäkra dig om att det blir rätt är ett tips att använda vår avtalstjänst på http://lawline.se/vara_tjanster/avtal. Där kan du enkelt upprätta ett gåvobrev till ett fast pris!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare