Hur gör man för att efterlevande sambo ska få behålla allt?

Hej,

Min sambo har precis gått bort och så som så många andra hade vi inget testamente, det skulle vi fixa sen. Vi har ett gemensamt hus som vi äger 50% var. Vi har inga barn. Jag förstår att det är hennes föräldrar som äger hälften men de har gjort klart att de inte vill ha varken huset eller några pengar, de vill att jag ska behålla allt. Hur löser man det rent juridiskt? Är det möjligt?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt arvsrätten har efterlevande sambo ingen arvsrätt efter en avliden sambo. En efterlevande sambo kan dock begära bodelning för att få hälften av samboegendomen. Detta ska göras senast vid bouppteckningen enligt 8 § sambolagen. Samboegendomen utgörs av sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen har förvärvats för gemensam användning, enligt 3 § sambolagen. Den efterlevande sambon har rätt att få ut egendom till ett värde av två prisbasbelopp innan arv fördelas till den avlidne sambons arvingar, enligt 18 § sambolagen. För år 2015 är två prisbasbelopp 89 000 kr.

Precis som du skriver är det din sambos föräldrar som ärver henne. Det finns inget i lagen som hindrar dem från att ge hela arvet efter sin dotter i gåva till dig. För att allt ska gå rätt till är det bra om de upprättar ett gåvobrev där allt de ger till dig anges. Lawline kan hjälpa er att upprätta ett juridiskt korrekt gåvobrev genom avtalstjänsten: http://lawline.se/avtal/gavobrev.

Hoppas att mitt svar är till hjälp för er!

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare